Wat zijn mooie formules voor volumedebiet? En hoe kan ik daarbij de snelheden oppervlakte diameter enz mee berekenen?

Wiskunde formule

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.7K

Antwoorden (1)

Q=A*v, waarbij q is debiet in m3/s
A= oppervlakte in m2
v= snelheid in meter per seconde

diameter is een gedeelte van A, als het over buizen gaat kan dit met A=pi*r^2 waarbij A de oppervlakte is, pi 3.1415... en r de straal van de buis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Je veronderstelt hier wel een constante v over de hele oppervlakte. Dat is nooit het geval. Niet bij rivieren en niet bij buizen.
Je zult dan altijd een integraal moeten berekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat klopt, maar voor standaardsituaties is dit prima te gebruiken, anders moeten weerstand en dergelijke ook allemaal meegenomen worden en wordt het erg ingewikkeld.