Als je een doos hebt met aan de binnenkant alleen maar spiegels, kun je er dan een lichtstraal in doen die daarin blijft weerkaatsen?

blijft het licht in de doos dus altijd aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Nee:

- Spiegels reflecteren niet perfect
- Je krijgt de doos niet perfect dicht
- Je kan de doos niet zo snel sluiten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het licht in de doos gaat door de doos met de snelheid van het licht, maar doe je de doos dicht, dan stopt het licht ook met de snelheid van het licht,
Komt bij dat bij iedere reflexie van het licht in de spiegel, er iets van het licht verloren gaat, zo-ook met al de volgende spiegels, maar de lichtsnelheid is zo groot dat je dat niet kan zien.
Doe je het licht uit, of de doos dicht dan is ook al het licht onmiddelijk weg, met de snelheid van het licht dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe wel. Maar bij elke weerkaatsing zal een deel van de lichtstraal opgenomen worden en omgezet in warmte. Langzaam dooft de straal uit; elke detector om het proces van uitdoving gade te slaan, zal het proces van uitdoving versnellen omdat de detector óók de lichtstraal vermindert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is lastig te constateren of het licht dan aan staat lijkt mij. Immers als je licht op een spiegel schijnt wordt (bijna) al het licht weerkaatst en licht het oppervlak van de spiegel niet op. Alles wat wel oplicht wordt niet meer weerkaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen , de straal wordt snel uitgedoofd, omdat het glas van de spiegel en licht absorbeert en reflecteert en de spiegelende laag ongeveer 75 % reflecteert.
De straal dempt dus heel snel. Dan heb ik het nog niet gehad over interferentie en anihilatie, waardoor een lichtstraal zelfs zichzelf kan doven .
Met een laserstraal zou je het ook kunnen doen en dan met ongecoate laserspiegels , de straal zal dan een stuk langer stand houden, de divergentie (uitwaaiering) van de laser maakt de straal breder en daardoor per oppervlakte zwakker. Verder zal de laser interfereren met zijn reflecties
welk principe gebruikt wordt voor holografie, maar het eind van het liedje is dat ook de krachtige laserstraal dooft.
Als je dit beseft is het nog verbazend dat we zoveel sterren zien en licht wat zo ver weg en van zo lang geleden door ons wordt waargenomen.
Het nadeel van spiefgels is dat ze een hoop problemen voor licht of laserlicht veroorzaken.
De enige spiegelkamer waar met zeer veel succes gebruik van wordt gemaakt is de laser zelf.
Die laat licht tussen spiegels heen er weer kaatsen tot het zuiver en krachtig genoeg is om door een van de spiegels heen te breken en de mooie kaarsrechte straal laat zien,
waar je echter nimmer in mag kijken, zelfs niet in de kleinste sleutelhangerlasertjes niet.
Daar waar de straal je netvlies raakt , gaan de staafjes en kegeltjes die geraakt zijn , mogelijk permanent kapot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Elke keer als de lichtstraal de spiegel zijde raakt word er een gedeelte van de energie geabsorbeerd en omgezet in warmte. Dit zal blijven gebeuren tot dat het licht volledig gedooft is.