kan een spoel zijn eigen elektro magnetische veld doorgeven aan een andere spoel er tegenaan zit?

idem de vraag voor het elektrische veld van spoel 1 naar spoel 2.

zo ja, wat zou dan het verlies zijn?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Ja, dat is exact wat er met een transformator gebeurd.
Zie b.v. hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Transformator#Constructie

Het verlies (in vermogen) hangt van de constructie af. De truc is zoveel mogelijk van de magneetlijnen uit de primaire spoel door de secundaire spoel te laten lopen. Dit kan b.v. door een (gelamineerde) ijzerkern te gebruiken.

De spanning in de secondaire spoel is evenredig met de verhouding van het aantal windingen t.o.v. de primaire spoel.
----
Even voor de duidelijkheid....
Ik spreek in mijn antwoord over het (elektronisch opgewekte) magnetische veld.
Zoiets als een "elektrisch veld" bestaat niet en heb ik even buiten beschouwing gelaten.
Toegevoegd op 08 maart 2019 13:33: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
en als spoel 1 een relais is en spoel twee een stuk kleiner moet zijn om in het kastje van het relais te passen? en dus niet een kern tussen past zoals bij een transformator.. hoe zit de overbrenging dan?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
De kern is in principe niet nodig. Deze maakt alleen het geheel AANMERKELIJK efficiënter. Dat je de primaire spoel ook als releaisspoel gebruikt maakt voor het principe ook niet uit. Alleen zit je met de constructie: je zult waarschijnlijk weer wat concessies moeten doen m.b.t. de efficiëntie. De fysieke maten maken ook niet uit wanneer alleen naar het natuurkundig principe gekeken wordt. Wel zal een kleinere spoel minder stroom kunnen verdragen dan een grotere. Merk op dat wanneer je 2 losse spoelen zonder gezamenlijke kern slechts bij elkaar in de buurt zet het principe nog steeds wel opgaat, maar dat veel van het effect verloren gaat.
Hoe groter de afstand, hoe (kwadratisch) sneller het effect afneemt !