als dat zou kunnen,zouden we ook ons voedsel laten wijden.
niets zou meer bederven.conserveren zou overbodig worden.helaas is het zo dat wijden en heiligheid niet beschermt tegen bederf.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee dat is onzin. Het "wijden" kan niets toevoegen aan water waardoor de houdbaarheid wordt beïnvloed. Het is een rituele handeling die die misschien de geest van de toeschouwer kan beïnvloeden maar niet het water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wetenschappelijk is bewezen door een zekere Emoto, dat je antwoord niet correct is.
Water is wel degelijk te beïnvloeden met gedachtenkracht. Misschien heb je wel gelijk betreffende de houdbaarheid.
Cryofiel
12 jaar geleden
Eh - die Emoto is beslist geen wetenschapper. Hij heeft inmiddels zelf toegegeven dat zijn experimenten misschien toch niet zoveel zeggen als hij zelf ooit dacht. Zie (onder andere) deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/masaru-emoto.208304
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo, bedankt voor je toevoeging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel, als ik je voor deze reactie +10 zou kunnen geven had ik het graag gedaan.
Bovendien ben ik erg jaloers dat je me voor was.
Misschien voor Conan leuk om eens te zoeken op James Randi, die al vele quasi paranormale figuren heeft aangepakt en ontmaskerd.
Helaas niet, vaak zijn openbare plekken met water, zoals het wijwater in de kerk vaak juist bronnen van bacteriën omdat iedereen er met z'n (ongewassen) handen inzit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezeer ik ook zou willen dat het klopt, ik vrees dat er van die prachtige legende, niet veel klopt.

Het zal gelovigen wel spiritueel beïnvloeden, veronderstel ik.

Groetjes,
Helena Karafotis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is totale onzin, maar als jij het gelooft, dan is het de waarheid. Zo gaat dat nu eenmaal met heilige zaken, de gelovige die bepaald of het waar is of niet.

In India is de Ganges heilig, en het water is voor alles goed, voor baden, drinken, het wassen van lijken, als toilet voor mens en dier, tanden poetsen en als graf.
Die mensen daar zijn het gewend, dat water, ze zullen er niet snel ziek van worden en als ze er toch ziek worden ligt het niet aan het water maar is het hun lot(volgens de gelovige)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewijd water, water uit heilige bronnen, kraanwater, regenwater, etc is aan bederf onderhevig.
Als je een hoop chloor aan eerder genoemde waters toegevoegd. zal het wel langer houdbaar zijn, maar ook weer niet voor altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel bronnen bevatten wat koper- ,zilver- en andere zouten en deze verhinderen bederf van dat water.
Het al of niet geweid zijn , verandert daar niets aan.
Wel wordt juist water wat uit geneeskrachtige bronnen komt vaak als heilig beschouwd en zo houdt het een het ander in stand.
Soms wordt aan gewijd water colloidaal zilver toegevoegd. Een zeer sterke verdunning is dan nog steeds afdoende om bederf (algengroei etc. ) tegen te gaan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Om die reden gebruiken we koperen leidingen voor kraanwater, koper is een heel krachtig middel om bederf van water tegen te gaan.
Veel bronnen bevatten naast koper en/of zilver ook wel eens wat arsenicum en zelfs radium, echter in uitermate lage concentraties.
Daar hebben algen etc. een gloeiende hekel aan.

Vreemd genoeg groeit er in water waar vrijwel niets in zit (demiwater) wel algen, als het in glazen flessen bewaard wordt welke bloot staan aan (zon) licht.

Het verbaasde mij hogelijk dit fenomeen waar te nemen,
Dus in heel "schoon "water wil toch van alles groeien.