Verbranden is verbinden met zuurstof. Dus een verbindingsreactie.
Dat is dus het tegengestelde van een ontleding.
Reddie
9 jaar geleden
Bij een ontledingsreactie splits je een molecuul in nieuwe (kleinere) moleculen of in de losse atomen. Ontleden kan op verschillende manieren, door toevoegen van bv elektriciteit (elektrolyse), licht (fotolyse), chemicaliën of warmte (thermolyse).

Bij een verbrandingsreactie (ook wel oxidatie) laat je de stof een reactie aangaan met zuurstof waardoor er een andere stof of stoffen ontstaan. Deze oxidatie kan heel traag gaan (bv roesten van ijzer) of heel snel (verbranden van magnesium waarbij je ook een vlam ziet).

Voorbeeld:
Ontleden van water door elektrolyse: 2 H2O --> 2 H2 + O2
Oxidatie (verbranden) van waterstof: 2 H2 + O2 --> 2 H2O

Om het complex te maken kan er bij een verbrandingsreactie ook een ontledingsreactie ontstaan waarna de ontlede stoffen vervolgens verbranden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel juist Gilles111, verbranden is oxideren, maar het hoeft niet noodzakelijk met zuurstof te zijn, het kan ook met andere elementen,bv zwavel. Herinner de test van een mengsel van Ijzervijlsel en zwavel, dat samen tot een verbrandingsreactie komt, na opstart van de reactie met een warmtebron.