kun je elektriciteit opwekken met magneten?

Ik wil een soort van elektromotor zelf ontwerpen voor gratis energie, om de duurzaamheid in Nederland te vergroten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (3)

Ja dat kan, maar dan moeten ze of de spoel wel bewegen.
Denk maar eens aan de dynamo op je fiets, daarbij wordt ook op die manier met behulp van magneten beweging in elektriciteit omgezet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het dus "gratis" wil doen zou je er een windvanger oid op moeten zetten. Anders stop je er zelf meer energie in dan er uit komt, door het verlies wat altijd optreedt.
Het kan niet alleen, alle elektriciteitscentrales werken zo: elektriciteit opwekken met draaiende magneten.
tinus1969
8 jaar geleden
Jouw ontwerp lijkt inderdaad heel erg op een elektromotor.

Helaas zal dit ontwerp niet werken. De eerste stap is goed; noord + noord en zuid + zuid stoot elkaar af. De tweede stap gaat ook nog wel goed (noord + zuid trekt elkaar aan), maar daarna gaat het mis. Als de middelste magneten in het midden komen van de tweede magneet van de buitenste ring, worden ze door de tweede magneet aangetrokken en door de eerste en derde magneet aan beide kanten afgestoten. De middelste magneten draaien dus een kwartslag naar links of naar rechts en blijven dan stilstaan in het midden van de tweede magneet.

Een elektromotor voorkomt dit door elektriciteit te gebruiken in plaats van magneten. Er is namelijk een bepaalde kracht, de lorentzkracht, die ervoor zorgt dat een stroompje in een magnetisch veld een plus- en een minkant krijgt. Er wordt echter geen gewone stroom gebruikt, maar wisselstroom die steeds van richting verandert. Elke keer als de magneet in het midden, het midden van een plus- of minpool passeert, verandert de richting. Dit laat de magneet in het midden draaien.

Andersom kan dit ook: door de magneet te laten draaien wek je stroom op, dat is een dynamo. Helaas is hier ook energie voor nodig in de vorm van beweging. 'Gratis' energie bestaat namelijk niet. Je zet een soort energie (in dit geval beweging) alleen om in een andere soort (in dit geval elektriciteit). Er gaat nooit energie verloren en er komt ook nooit energie bij.