Waarom is aan de buitenkant en in de hoeken van een maisveld de maïsplant vaak geel en korter

Het valt mij op dat door heel Nederland heen de maïs aan de buitenkant van het veld geel en korter is. Hoe komt dat. Is toch de zelfde grond en maïs

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Zal het proberen uit te leggen.
Als je een stuk land gaat ploegen,,wat 200 meter lang is en 100 meter breed.

Dan begin je bij de kant waar het 200 meter lang is.
Je rijd met de tractor en de ploeg naar achteren.
Daar moet je draaien,,,en je rijdt weer naar het andere eind,

Daar moet je weer keren.
Enzo gaat dat tigmaal door.

Met het gevolg dat de grond waar je steeds keert,,,muurvast gereden wordt.

Dit heeft na het ploegen ,gevolg voor de groei van de gewassen.

de grond zit muurvast in elkaar.
Slecht waterdoorlatend,en zuurstof en kunstmest opnemend.

Met het oogsten staan er steeds weer zware machines aan de voor en de achterkant van het land.

Voor de rest zie het antwoord van mijn voorganger ED.
Wij noemen hier zoiets het voorhoofd,,,en het achterhoofd.

Van het stuk land.
Maar dan op zijn plat gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie uitleg, leerzaam!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar had k nog geen moment aan gedacht...
...dus zo heb je me iig wat geleerd
daarom een +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf mijn 7,e jaar bij een tuinderij gewerkt,,en mijn vrienden hebben boerderijen.
Op de uiteinden van het land groeit altijd veel minder.
En of er nou wel bomen ,of begroeiing langs staat.
De grond is altijd muurvast in elkaar gereden.
Door het gewicht van de machine,s. Zou je zo een stuk land ,met de schop ,,of met de spa omspitten dan zou de situatie er heel anders uitzien.
Bedankt voor de plussen.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik doe er nog eentje bij eef :)

Andere antwoorden (5)

De hoekjes hebben minder voedingsstoffen omdat de boer daar niet makkelijk bij kan, dus groeien de gewassen minder goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een heel goede reactie Aquacarp!
Zo denk ik er ook over.
Cryofiel
12 jaar geleden
Een maiszaaimachine is een ander apparaat dan een mestspuitmachine. Mais wordt niet uitgestrooid of uitgespoten, maar op regelmatige afstanden in de grond geprikt. Mest wordt wel uitgespoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan goed gelijk hebben Cryo. Maar in dat geval komt het er dus wel op neer dat de diverse landbouwmachines niet goed op elkaar afgestemd zijn. Dat lijkt mij niet slim want het kost dan heel veel boeren een deel van hun oogst. Of is de boer dom, om oogst in die hoeken te plaatsen, wetende dat het spul in die hoeken toch niet of slecht groeit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zelfs zo zijn dat in de hoeken juist teveel meststoffen komen. Ik denk dat het een samenspel is. De hoeken zijn ook vaak niet goed automatisch te oogsten. Of het slim is of niet, het is meer een kwestie van of de extra opbrengst opwegen tegen de uitgaven die je moet doen. In Amerika zag ik ook ronde velden. Ik vroeg me af waarom. Misschien heeft het hiermee te maken. Makkelijk oogsten en zo en daar is ruimte zat. Je kunt dus ook zeggen dat op deze manier de ruimte efficient wordt benut. Ook al kunnen de machines er niet goed bij, er groeit toch wat.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Conan, het kan een kostenkwestie zijn. Het volgende is *mijn* redenatie; ik ben geen expert, dus ik kan het helemaal verkeerd hebben. Mais kun je niet zomaar uitstrooien, dat moet je netjes in de grond planten. Op die manier heb je de beste verdeling van maisplanten en dus een optimale opbrengst. De machine die de mais plant, moet dat dus "netjes" doen. De boer moet netjes in rechte lijnen rijden. De machine pakt daarmee automatisch de hoekjes mee. Bij mesten komt het niet zo precies - de mest mag gewoon redelijk grof worden verdeeld. Dat kan dus met een veel goedkopere mest-rondspuit-machine. De mest ook netjes over het oppervlak verdelen is natuurlijk best mogelijk, maar dat zou een duurdere machine vereisen. De kleine meeropbrengst daarvan weegt niet op tegen de meerprijs van zo'n duurdere machine. @som, ronde velden worden - alweer: volgens mijn beperkte kennis - vooral gebruikt wanneer irrigatie belangrijk is. Irrigatie gebeurt met een lange buis die vanuit het midden van het veld naar de rand loopt. In die buis zitten gaatjes waar het water uit komt. De binnenkant van de buis draait rond op een soort voetstuk in het midden van het veld. De buitenkant van de buis rijdt met een karretje langs de buitenkant van het veld. Op die manier krijg je ronde velden. Je ziet dat ook in Israel, en in andere droge gebieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Cryo, Ik zag ze vanuit de lucht toen ik van San Francisco naar Minneapolis vloog (wat was dát mooi). Zijn die ronde cirkels ook verklaard. Ik ben het eens met je redentatie. Ik zeg het ook in feite. De optimalisatie weegt niet op tegen de kosten.
Vaak liggen die buitenkanten in de schaduw van bomen. Als de mais minder licht krijgt groeit deze minder. Tevens zal er op die plaatsen iets minder bemest en gesproeid worden.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat wel zeker jc54? (Wat betreft de schaduw dan) Een plant in het volle licht heeft niet de noodzaak om snel of hoog te groeien. Maar een plant in de schaduw zal juist extra zijn best doen om snel te groeien naar een plek waar hij meer zonlicht krijgt. Tenminste, dat is mijn idee... In een aquarium bijvoorbeeld kun je zien dat planten die heel veel licht krijgen vaak laag blijven (of minder snel groeien) en in de breedte gaan groeien. Een plant die weinig licht krijgt daarentegen groeit vaak enorm snel om maar zo dicht mogelijk bij de verlichtingsbalk boven het aquarium te komen. Die groeit dus extra snel vanwege de behoefte aan licht wat onderin het aquarium te weinig aanwezig was. Het lijkt mij theoretisch dan dat maïs die in de schaduw staat, juist heel snel de hoogte inschiet om meer zonlicht te kunnen vangen. Tevens zou ik denken dat de mais die in het midden staat, in de felle zon, eerder zal verbranden en geel worden, dan de mais die in de schaduw staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens niet om je antwoord af te kraken hoor, jc54.
Vind het gewoon een interessant onderwerp, en vraag me gewoon af hoe het zit. Misschien weet jij dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plant in het volle licht heeft niet de noodzaak om snel of hoog te groeien. Maar een plant in de schaduw zal juist extra zijn best doen om snel te groeien naar een plek waar hij meer zonlicht krijgt. Tenminste, dat is mijn idee… dit klopt niet! als je het over evolutionaire processen hebt wel maar niet over individuele gevallen. maar inderdaad de beredenering is ook fout, er is namelijk door alle mais planten aan de rand het meeste zonlicht. (dat is ook waarom super effectief landbouw meer randen heeft, dit is alleen arbeidsintensiever) zie over dergelijke manieren van landbouw bewerking permacultuurtuin intypen in google
jc54
12 jaar geleden
Mais wil echt wel naar het licht toe groeien. Boven het open veld is veel licht en zal de mais dus goed groeien. Onder de bomen is minder licht en groeit de mais minder.
Als de planten geel en kleiner zijn krijgen ze dus minder voedingsstoffen.
Vaak staan er bomen langs de weg/ akker, die bomen gaan meters ver het land op en halen veel voedingsstoffen uit de grond.
Ook is de grond zelf langs de buitenkant, door het draaien van de trekker erg vast en hard.
Mogelijk is met het kunstmeststrooien de buitenkant niet helemaal meegstrooid.
Ook worden de buitenranden vaak gespoten tegen onkruid tot aan de rand van de sloot/ akker, hierdoor kunnen de maisplanten een groeistoornis van krijgen, dus kleiner blijven en geel blad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig en duidelijk antwoord! Met name de voedingstoffen die de bomen aan de rand van het maisveld wegtrekken uit de bodem vind ik heel aannemelijk klinken. Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zkkr goed antwoord
en verhelderen
dit +je waard!
Het maisveld is meestal rechthoekig .
En met het bemesten draai je rond door de hoeken heen .
Dus het uiterste punt van het maisveld wordt overgeslagen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het komt doordat de wint de plant laat schudden wat juist weer slecht is voor de groei daarom ook alle zijkanten en juist exsta slechte groei in de hoeken.

Toegevoegd na 2 minuten:
wind