Wat is de schets van een x,t-diagram met wrijving?

De opdracht luidt: schets een x,t-diagram met wrijving?

Het gaat over een valbeweging van een tennisbal. De tennisbal valt verticaal, dus dan 'verplaats' hij niet in afstand (links rechts), maar wel in hoogte (omlaag).

Normaal gesproken bedoelen ze met 'x' de afstand, dan zou je volgens mij een horizontale lijn krijgen. Of moet ik in dit geval de hoogte nemen voor 'x'? Dan zou je volgens mij een eenparig versnelde lijn krijgen die eindigt in een evenredige lijn (door de wrijving). (zie afbeelding voor mogelijke schetsen)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Reddie
9 jaar geleden
Je denkt een beetje te moeilijk.
Het x,t diagram (x=hoogte) is een aantal bergparabolen na elkaar (de bal stuitert) maar de parabolen worden steeds lager wegens luchtweerstand en verlies bij het stuiteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat echt alleen om de val en niet om het stuiteren na het bereiken van de grond. Toch vriendelijk bedankt voor je reactie (:

Het beste antwoord

Het lijkt me de bedoeling dat je voor de linker optie kiest, anders wordt het wel heel makkelijk natuurlijk :)

Met x wordt strikt genomen de plaats bedoeld, niet de afstand; een (x,t)-diagram is een diagram waarin de plaats als functie van de tijd wordt weergegeven.Ik denk dat het de bedoeling is dat je de ‘interessantste’ definitie voor "plaats" neemt, en in dit geval zou dat de hoogte (als functie van t) zijn.

Nog wel twee losse bedenkingen:

1. Wat je zegt, klopt op zich: de valversnelling op zich (zonder wrijving) is eenparig versneld -in een x,t diagram vertaalt zich dat overigens als parabool (de vergelijking is in dit geval (zonder wrijving) immers ook x_0 - 1/2 g t^2 (x_0 is beginhoogte) ), de wrijving gaat daarbij een steeds grotere rol spelen, tot de valsnelheid zo groot is dat er een evenwicht wordt bereikt tussen de aantrekkingskracht (van de aarde) en de wrijving. En dat betekent dat die parabool overgaat in een rechte lijn. Maar dit is een geleidelijk proces, en heeft geen knik: dat zou immers betekenen dat de bal op een bepaald moment _langzamer_ gaat vallen omdat dan 'ineens' de wrijving gaat meespelen! Het zou een parabool moeten zijn die bijna onmerkbaar een rechte lijn wordt .

2/ In de meeste gevallen valt een tennisbal niet vanaf een beginhoogte die hoog genoeg is om dat evenwicht ook werkelijk te bereiken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartstikke bedankt, ook voor de losse bedenkingen!