Hoe maak ik deze reactievergelijking kloppend?

Graag met uitleg!

…Ca(OH)2 + …H3PO4 --> …Ca(PO4)2 + …H2O

Alle cijfers zijn klein, op de puntjes moet een groot cijfer staan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je opgave klopt niet, het is geen H3PO4, maar H2PO4. Het bestaat uit twee deeltjes H+ en een deeltje PO4 2-. Er komt dus ook CaPO4 uit (Ca 2+ en PO4 2-) met water. Je hebt links en rechts allebei een deeltje Ca en een deeltje P, de O4 in PO4 2- blijft ook intact, dus daar kijk je ook niet naar. Vervolgens blijven er links vier deeltje H over, en twee deeltjes O om tot water te reageren. Dus krijg je twee watermoleculen. Dus de oplossing is: Ca(OH)2 + H2PO4 -> CaPO4 + 2 H2O Toegevoegd na 5 minuten: Oeps, nu maak ik zelf een fout, het is wel H3PO4, maar het is Ca3(PO4)2. Wat je dan doet, is de Ca kloppend maken en de P, dus je krijgt links 3 Ca(OH)2 en 2 H3PO4. Rechts klopt je calciumfosfaat. Wat je dan over hebt om tot water te reageren zijn 6 deeltjes O en 12 deeltjes H, wat samen zes watermoleculen geeft. Dus de oplossing is: 3 Ca(OH)2 + 2 H3PO4 -> Ca3(PO4)2 + 6 H2O

2Ca(OH)2 + 4 H3PO4—>2Ca(PO4)2 + 3H2O sorry ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen.. gaat bij mij automatisch

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100