Waarom is er bij de reactie met waterstof wel een evenwicht bij 1000 K en niet bij 298 K?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Hoezo DE reactie. Mwt wat.

Het beste antwoord

Je bedoelt waarschijnlijk de verbranding van waterstof. Bij 298 K is in pricipe ook sprake van een evenwicht, maar dat ligt bijna volledig aan de kant van waterdamp. Het lijkt dus een aflopende reactie. Bij hogere temperatuur wordt de tegengestelde reactie, die endotherm is, steeds belangrijker. Bij een hogere temperatuur wordt deze endotherme reactie, hiervoor is warmte nodig, meer bevoordeeld dan de exotherme. Bij 1000 K is er in de evenwichtstoestand zowel waterdamp, maar ook waterstof en zuurstof aanwezig. Beide reacties, de verbranding van waterstof en de ontleding van waterdamp hebben dezelfde snelheid. Bij nog hogere temperatuur ligt het evenwicht nog meer aan de kant van waterstof en zuurstof. Het is mogelijk om waterdamp bij 1500 K te ontleden in waterstof en zuurstof. Samenvattend: de ligging van het evenwicht hangt af van de temperatuur.

Toegevoegd na 58 seconden:
in principe