Hoe luid de wet van Kepler?

Gelieve in zo weinig mogelijk woorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke van de 3 bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het liefst alle 3, gewoon redelijk kort uitgelegd... Of als misschien een uitleg weet over het algemeen zou dat ook zeker prima zijn.

Het beste antwoord

De wetten van Kepler zijn een drietal natuurkundige wetten op het gebied van de mechanica, opgesteld door Johannes Kepler, die de bewegingen van de planeten beschrijven.

De eerste wet van Kepler zegt dat alle planeten zich rond de zon bewegen in elliptische banen, waarbij de zon zich in een van de twee brandpunten van de ellips bevindt. Uit de eigenschappen van een ellips volgt dat de som van de afstanden van de planeet naar beide brandpunten overal op de ellips gelijk is.

De tweede wet: de snelheid van een planeet in haar omloopbaan verandert zodanig dat in gelijke tijdsintervallen de oppervlakte, bestreken door de verbindingslijn (voerstraal) tussen de zon en de planeet, gelijk is. Zie verder Wikipedia.

De derde wet: het kwadraat van de omlooptijd (T) van een planeet is evenredig met de derde macht van haar gemiddelde afstand (r) tot de zon ofwel: zie verder Wikipedia.