Hoe ziet een grafiek eruit voor natuurkunde?

Hoe maak je een natuurkundige grafiek bij metingen? Als je verschillende punten hebben. Je hebt geen algemene formule die het beschrijft. moet je dan alleen de punten aangeven, of ook een lijn tussen elk punt naar het opeenvolgende punt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat hangt totaal af van de concrete vraag., daar kun je zo niets van zeggen. Als je geen algemene beschrijvende formule hebt is er geen relatie tussen de grootheden. Of bedoel je dat jij deze formule niet hebt gekregen? Welke grootheden meet je?
Wat wil je aantonen?
Hoeveel meetpunten heb je?
Wat zijn je meet intervallen?
Is het een continue functie?
Wil je interpoleren of extrapoleren?
Welke nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en toleranties wil je meten/bereiken?

Antwoorden (1)

Dat hangt van de meting af en wat de verwachting is. B.V. met een rechte lijn kun je de kleinste-kwadratenmethode gebruiken. Of bij een kromme b.v. een spline (een kromme die ook in de 1e afgeleide continu is).