Ik zie géén reden waarom de was schoner wordt in een luchtledige emmer. Was wordt schoner met wasmiddel, dit is een mengsel van oppervlakte-aktieve stoffen (1) en enzymen (2). (1) zorgt ervoor dat het vuil dat van het textiel loskomt in het waswater blijft; (2) zijn "zachte" bleekmiddelen. De werking van beide is onafhankelijk van de druk, dus wassen onder vacuum of onder druk : maakt niet uit.
Vanwaar trouwens deze vraag ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Toch weet ik zeker dat mensen ervan overtuigd zijn dat een in een Tupperware emmer geschud kledingstuk schoner is dan wanneer ze het met de hand zouden hebben gewassen.
Reddie
10 jaar geleden
@Amadea, geloof is een schone zaak. Er zijn zoveel fabeltjes in de wereld. Roep iets, en iedereen roept je na.
Ik zie je die slappe Tupperware trouwens nog niet vacuum zuigen.
Ivana
10 jaar geleden
De tupperware emmer is iets heel speciaals. Omdat er geen tegendruk is gaat het sop zonder moeite door de vezels heen. Die tupperware-emmer moet je ook rollen onder je voeten terwijl je wast. Dat is ideaal als je op een camping staat. Jaren geleden waren er nog geen wasmachines op de camping en dit was een makkelijk alternatief voor de handwas. Ik zou hem dus nooit hebben gebruikt als ik geen kampeerder was. Voor thuis is het natuurlijk overbodig.
Ik denk dat er twee dingen door elkaar spelen. Dit wassen met een luchtdichte emmer gebeurt met luiers. De emmer is dan volgens mij luchtdicht omdat luiers dingen kunnen bevatten die, laten we zeggen, onwelriekend kunnen zijn. Er kan water in de emmer gedaan worden om voor te weken (groene zeep o.i.d. op de echte vieze plekken), maar je kunt ze ook in een droge emmer verzamelen.

Als er voldoende was is en/of de emmer is vol gaat het hele spul in de wasmachine en wordt daar gewassen. Dus niet in de emmer, die dient alleen als verzamelplaats.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt. Even weer de driehoek die bij veel zaken belangrijk zijn: zeep, energie en mechanische energie. Natuurlijk ook water. Mechanische energie (bewegen door het draaien van de trommel) zorgt ervoor dat het water/zeepoplossing zich overal gaat indringen. Je ziet soms primitieve mensen langs een rivier met een steen over de was wrijven, of met een stok in een ketel stompen. Dit heeft maar een doel, zoveel mogelijk lucht uit het wasgoed verwijderen. Overal waar luchtbelletjes zitten komt geen zeepoplossing, dus ook geen reiniging. Dus hoe gek het ook klink, als je een vacuüm kunt creëren zal je witte was witter zijn ;-)

Toegevoegd na 42 minuten:
Mijn zin: "Je ziet soms primitieve mensen..." moet zijn: "Je ziet soms mensen op een primitieve manier... Ik wil niemand beschuldigen dat ze primitief zijn.