Hoe kan volgens de opvatting dat door entropie de wanorde in het heelal als maar groter wordt toch door evolutie steeds complexer leven ontstaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als het leven eeuwig zou zijn dan hebben we een probleem met de 2e wet van de Thermodynamica. Maar alle leven vergaat ook weer tot wanorde en zo gaat op de lange duur alles toch naar de bliksem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Evolutie is een process wat gekenmerkt wordt door het alleen plaatsvinden in levende zaken. Leven is gekenmerkt door het neit toegeven aan wanorde, sterker nog: Leven gaat tegen de wanorde in. Echter, het leven op aarde is een dusdanig klein onderdeel van het heelal, dat onze contra-activiteiten de stijgende wanorde in het heelal niet teniet doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat de entropie van het leven steeds complexer wordt, geeft ook direct aan dat dit minstens evenveel extra wanorde in het heelal brengt.
Je komt alleen tot uiteindelijke wanorde, als je het systeem maar groot genoeg maakt. Als ik een stel rode en blauwe knikkers die door elkaar zijn gehusseld netjes sorteer, zal het knikker systeem qua entropie ook kleiner zijn geworden, maar door de door mij gebruikte energie zal in het totale plaatje de entropie toch zijn toegenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door schaarste icm natuulijke selectie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evolutie staat inderdaad haaks op de entropie.
Toch laten ook subatomaire deeltjes een eigenschap zien die op structuurvorming duidt.
Kennelijk bestaat er weliswaar de wet van de entropie maar heeft materie zelf "organisatievermogen" en het leven is daar een volgende stap in.
Zelf beschouw ik het als intelligent design, het feit dat alles zich aan wetten houdt en neiging heeft tot kwaliteits en kwantiteisverbetering te komen, kan in mijn optiek alleen bestaan als er een zeer slimme entiteit met scheppende kracht moet zijn die de drive achter dit alles is.
Deze ordevormer gaat tegen de wet van de chaosvorming in.
Als je dan ook beseft dat de evolutie in grote sprongen zich lijkt te voltooien krijg je haast het idee dat deze slimme entiteit verder aan het ontwikkelen geslagen is.

Het bedenken van dingen wordt immers ook door veel mensen als een van de leukste bezigheden gezien en is een mens creatief van aard.

Voor mij is het daarom niet moeilijk te accepteren dat een veel slimmere persoon of entiteit van alles bedacht en ontwikkeld heeft, zelfs als je daar geen religieuze of dogmatische beleving bij hebt.

Alleen iets of iemand die in staat deze wet -misschien slechts tijdelijk- te trotseren en boven de materie staat kan orde en leven initieren.
ten opzichte van deze intelligentie is de mens nog oneindig dom, maar dat laatste beweerde Einstein ook al toen hij zei, twee dingen staan vast, de oneindigheid van het heelal en de domheid van de mens, alhoewel ik van het eerste niet zeker ben.