Ja dat is nogal abstract. Dit komt door de rangschikking van bepaalde gebiedjes in magneten, de gebiedjes van Weiss. Dit zijn allemaal kleine gebiedjes met een noordpool en zuidpool. Deze rangschikken zich zo dat een kant van het voorwerp de noordpool is, en een ander de zuidpool, waarbij het veld de richting van noor naar zuid aanneemt. Als een magneet gespleten wordt, rangschikken ze zich opnieuw, waardoor een nieuwe noord en zuidkant ontstaat. Daarom kun je nooit een losse noord of zuidpool hebben, die zitten altijd aan elkaar vast. Ook bij hogere temperaturen zullen ze zich anders rangschikken, waardoor ze hun magnetische eigenschappen verliezen. Probeer maar eens een magneet te koken, dan verliest hij zijn magnetische eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie duidelijke uitleg! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nou, duidelijk? Een magneet kun je b.v. Niet laten koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou goed, verwarmen dan... Maar het kan vast duidelijker ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zei ook proberen, niet dat het ook zou lukken :P
Alle deeltjes met een elektrische lading. Als deze deeltjes bewegen dan spreken we van een magnetisch veld. Door de relativiteit. (1 deeltje staat stil, het andere beweegt, of je redeneert dat het andere deeltje stil staat en het eerste deeltje beweegt), kun je de elektrische en magnetische velden niet strikt vergelijken, en spreekt men van elektromagnetisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De elektronen.
De stromen die het veld van een natuurlijke magneet doen ontstaan, worden gevormd door de in de atomen cirkelende elektronen. In een stuk niet magnetisch ijzer liggen deze elementaire kringstromen ongeordend, zodat hun magneet velden elkaar opheffen. Ze worden pas door magnetiseren gelijkgericht. Tussen de stromen en hun magneet velden bestaan bepaalde verbanden, waarvan het voornaamste wel dit is; houd men de duim van de rechterhand in de richting van de stroom, dan geven de gekromde vingers de richting van de krachtlijnen aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien bedoeld vraagsteller wel wat er voor zorgt dat ijzer magnetisch wordt en blijft. Weekijzer van een trafo of elektromotor blijft niet magnetisch. mag ook niet want anders zou de trafo of motor niet werken, of op zijn minst een geweldig verlies geven. Deze vraag heb ik ook al eens in gedachten gehad om op g.v. zetten. Maar ik vermoed dat de koolstof welke uit het ijzer gehaald wordt ervoor zorgt dat het ijzer niet magnetisch blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat bedoeld hij niet. Hij vraagt om welk DEELTJE. En een deeltje is materie.
De minkuukel heeft geen verstand van deze materie en geeft dus her en der maar wat minnentjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je blijft aardig voor me bast, dus jij ook maar een plusje. Daarna ga ik je antwoord wel lezen. Ha, ha.
Het elektron

Toegevoegd na 4 minuten:
Haaks op de rondgang van het elektron ontstaat een magnetische veldlijn.
Zou je protonen tot een rondgang kunnen leiden dan ontstaat volgens mij ook een (omgepoold) magnetisch veld.
Het gaat er om dat deeltjes die een elektrische lading hebben en bewegen een magnetisch veld opwekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De elektromagnetische kracht wordt overgebracht door fotonen.

Het magnetisch veld zelf is er in twee vormen:

Vast magnetisme veroorzaakt doordat (ijzer)deeltjes in een voorwerp of stof zo zijn gerangschikt dat de gelijke polen dezelfde kant uitstaan. Zoals magneten in een luidspreker., fiets dynamo en de aarde zelf.

Elektromagnetische velden die opgewekt wordt door een elektrische stroom door een spoel te sturen. Zoals bij elektromotoren.