Een waterdruppel heeft de eigenschap zich samen te trekken en een kogelvorm aan te nemen. Verantwoordelijk hiervoor is de aantrekkingskracht (cohesie) tussen de watermoleculen, die voor de intermoleculaire samenhang zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat komt door de zwaartekracht van de aarde, die trekt aan de druppel die door zijn 'gewicht' in druppelvorm naar beneden valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vast iets met zwaartekracht?... ik denk dat het iets is met dat het grootste gewicht altijd onderaan hangt en het door de snelheid de druppelvorm krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de druppel valt en steeds meer snelheid krijgt. Hij neemt dan de druppel vorm aan. Dit komt dus door het feit dat water vervormbaar is en dus kan voldoen aan de wetten van de aerodynamica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regen valt niet in de zogenaamde traanvorm, maar in een bol- of schijfvorm

De vorm van een regendruppel is het resultaat van een nauwkeurige balans tussen de werking van de zwaartekracht, de oppervlaktespanning langs de randen van de regendruppel en de druk van de lucht die langs de druppel stroomt. Regendruppels hebben niet de vorm van een traan, zoals vaak wordt getekend. Een kleine regendruppel, zoals in motregen, is bolvormig. Druppels die groter zijn dan vijf millimeter in doorsnede zijn afgeplat en vertonen aan de onderkant een ingedeukt oppervlak. Een nog grotere druppel krijgt de vorm van een hamburger, veroorzaakt door de luchtweerstand.