De benzinetank bereikt een vacuüm wanneer bijna leeg. Is dat OK of is het beter om af en toe de dop los en weer vast te draaien?

Toegevoegd na 28 minuten:
Wat wordt het? Wel of geen ontluchting, wel of geen gaatje boren? ;-) Het lijkt mij logisch dat het is om de benzinedamp binnen te houden zoals ik in een reactie lees daarmee neem ik aan dat de onderdruk normaal is en niet slecht voor de benzinetank om preciezer te zijn de brandstofpomp die dan iets meer weerstand ondervindt?

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor jullie antwoorden en uitleg.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De theorie. * Als een gesloten gevulde dank leeg zou lopen ontstaat er een onderdruk of vacuum. Theoretisch is het zo dat als de hele dank leeg zou lopen er een 100% vacuum ontstaat, wat betekent dat de buitenlucht met 1 kg/cm2 op de tank drukt. Omgerekend is dit 500 kg/halve m2. Daar zijn de meeste tanks niet tegen bestand. * Stel dat een gesloten volle tank een uitloop heeft van 10 mm en je zou die uitloop openen, dan zal de tank nooit helemaal leeg kunnen lopen omdat er een evenwichttoestand ontstaat. Denk aan een gevuld rietje wat je aan de bovenkant met je vinger afsluit. Dit rietje zal maar voor ongeveer een kwart leeglopen. (buis van Torricelli). * Een brandstofpomp is niet in staat een volle gesloten tank geheel te legen, daar de aanzuigdruk van de pomp dan minimaal 1 kg/cm2 zou moeten zijn en dat is een absoluut vacuum. De praktijk * Om bovengenoemde redenen is iedere tank voorzien van een ontluchtingopening zodat de ontstane onderdruk meteen wordt aangevuld met lucht zodat er geen onderdruk kan ontstaan. * Meestal zit deze ontluchting in de tankdop en is zo geconstrueerd dat er wel lucht naar binnen kan worden gezogen, maar geen brandstof naar buiten kan komen. Het is mogelijk dat dat zo'n ontluchting verstopt raakt. Dat kan ook gebeuren als er een nieuwe, maar verkeerde afdichting in de dop wordt gezet. * Soms is een tank voorzien van een beluchtingslang waardoor de lucht kan worden aangezogen. Om te voorkomen dat er brandstof via de slang naar buiten loopt, wordt de slang voorzien van een keerklep die wel lucht naar binnen toelaat, maar geen brandstof naar buiten. * Als een auto een tijdje stilstaat met een half gevulde tank, verdampt er een beetje brandstof die voor een lichte overdruk in de tank zorgt. Als je de dop dan verwijdert hoor je een licht gesis van ontsnappende damp. Je denkt dat er dan onderdruk in de tank heerst, maar dit is overdruk die je hoort. Je vraag * Ben je er wel zeker van dat er een onderdruk in je tank ontstaat. Dit zou n.l. beteken dat je beluchting in dop of slang verstopt zit en dit komt sporadisch voor. Is het geen lichte overdruk? * Als je er zeker van bent dat de tank onder vacuum staat dan dien je de verstopping op te heffen. Het meest simpele is dan een nieuwe dop te kopen. * Ga niet zelf aan de tank prutsen want dat is levensgevaarlijk. Een vonkje tijden het boren is voldoende voor een explosie. Als je dat toch wilt doen, leeg dan de tank en vul hem met water, zodat alle gassen verdrongen zijn.

- je krijgt geen vacuum hoor, hooguit een onderdruk- Nee. Deze odnerdruk is niet goed. Als het goed is zit er een ontluchtingsleiding aan je tank. Die zal verstopt zitten. Een oplossing om een .1 boortje te nemen en een klein gaatje te boren in de deksel (TERWIJL DIE NIET OP DE TANK ZIT!). Niet ideaal overigens. De dop af en toe losdraaien kan, maar is hinderlijk. Beter kan je kijken of de ontluchting te ontstoppen is.

Volgens mij is iedere dop van een benzinetank wel voorzien van een klein gaatje om een vacuüm te voorkomen, dus nee, het is niet nodig om die dop af en toe even los te draaien.

Als het goed is heeft de tank een beluchting. Hij zou dus niet vacuum moeten trekken. Misschien zit de beluchting verstopt.

De onderdruk is bedoeld om uitstoot van benzinedampen te voorkomen, dus een goede zaak.

niets aan de hand gewoon zo laten zoals het nu is . niks aan doen dus. en ga vooral niet boren .

gewoon een klein gaatje boren in de dop. probleem op gelost, nog 1 goede raad ; rijdt je tank nooit bijna leeg. dat is vragen om moeilijkheden.

NIET BOREN! De dop is zo ontworpen dat er onderdruk ontstaat. Dit is echter tot een bepaald niveau. Wordt de onderdruk te groot, slurpt íe vanzelf lucht aan. Wanneer dit niet zou gebeuren, begint je motor te stotteren omdat de brandstof niet meer aangezogen kan worden. Is dit niet het geval? laten zo!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100