Kunnen mensen een grassprietje namaken?

Mijn stelling is dat leven,zelfs een grassprietje die zichzelf kan reproduceren een wonder is.
Alle leven is een wonder.

Mensen zullen dit nooit in labo's kunnen verwezenlijken.
Wat is jullie zienswijze?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappige vraag, mijn oma zei altijd; Mensen denken zo veel te kunnen, maar ze kunnen nog niet 1 grasprietje laten groeien.
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oma was een vrouw met gezond verstand !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar een hoop tuiniers zouden het niet met haar eens zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de mens laat het niet groeien, dat doet de aarde (het zand), de zon, het water, alles wat God ons heeft gegeven. Dat geloof ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je aimee, zou ze vast een mooi compliment hebben gevonden :)

Het beste antwoord

Niet zonder de middelen die we van God hebben ontvangen. We kunnen wel klonen, maar we kunnen geen leven geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat geloof ik, en ik geloof ook dat wij daar nooit en te nimmer tot in staat kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje menno

Andere antwoorden (7)

Ja. Mensen kunnen grassprietjes namaken. Ze kunnen het nu nog niet tot leven wekken. Klonen kunnen we wel heel goed. Zeker met grasspriejtes.

Of het over bv 100 jaar wel kan is niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat weten we niet.
maar het kan binnen zovééél jaar misschien wel luken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij deze ook een plus... je mag best je hoop uispreken.
en grasprietje is ook een wonder... een vesimpelde defenitie van een wonder is iets wat wij kunnen aanschouwen maar niet zelf maken.

nu de clou: nee dat kunnen we niet, aangezien we altijd grondstoffen nodig hebben die er gewoon zijn, en wij niet zelf kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat heet klonen. Niet per sé heel ingewikkeld, als je de middelen tot je beschikking hebt.

Maar om het nog mooier te maken:

De maïs, en de bananen die je in de winkel vindt, zijn NIET in staat henzelf te reproduceren. Deze bestaan enkel en alleen door menselijke interventie. En dit al sinds voor de tijd dat de mens wist hoe evolutie werkte. Onderstaande afbeelding, bijvoorbeeld, is een wilde banaan, die wel in staat is zichzelf voort te planten. Merk op, dat zich hier zaden in de vrucht bevinden, wat je in supermarktbananen over het algemeen niet ziet.

Is het geen wonder dat de mens hiertoe in staat is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet vast wel hoe ik erover denk ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet bijna niks af van klonen,maar vertrekt men dan niet van een reeds levend grassprietje wanneer men dit zou doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt een genetische kopie van het origineel. Het origineel hoeft hiervoor niet "beëindigt" te worden, dus na de daad heb je twee, genetisch identieke, organismen. En de kloon volgt gewoon het natuurlijke ontwikkelingsproces, zoals ook het origineel dat gedaan heeft.
mensen kunnen heel veel, en in de toekomst zal dat alleen nog maar meer worden.
dat neemt niet weg dat alle leven inderdaad een wonder is.
bij dierenmishandeling denk ik het vaak, vernietigen is makkelijk, maar kan je ook een hond (of poes) MAKEN?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/CopyCat Bij deze, een gekloonde kat, door de mens gemaakt. En tevens een gekloonde hond: http://en.wikipedia.org/wiki/Missyplicity
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klonen is wat anders dan maken.
Rieneke1
14 jaar geleden
weet ik, simply, klonen was al genoemd hierboven.
ik benader de vraag alleen van een andere, meer emotionele kant :)
je snapt me best!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klonen is een proces dat gebruikt kan worden om een organisme te maken, zoals sexuele voortplanting, parthenogenese, of celdeling processen zijn die de natuur gebruikt om een organisme te maken. In alle gevallen eindig je met een werkend organisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat gebruik je allemaal in dat proces?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dezelfde grondstoffen die de natuur voorhanden heeft, en een gecontroleerde omgeving met wat apparatuur. Ongeveer dezelfde apparatuur als voor KI, afhankelijk van wát je precies wilt klonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die grondstoffen moet je dan ook zelf maken vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan de mens dus geheel niets maken, in jouw visie, aangezien ook de grondstoffen voor bijvoorbeeld een huis uit de natuur onttrokken worden. Dat is een fundamenteel andere manier om ernaar te kijken dan mijn visie, en dan gaan we het hoogstwaarschijnlijk niet eens worden - daar kunnen we het dan in elk geval over eens zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de mens kan grondstoffen tranformen maar geen grondstoffen aanmaken indd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd en dat lijkt mij nou juist het belangrijkste, zonder die grondstoffen kom je niet zo ver.
Jazeker van 1 willekeurige cel uit een plant kan men een nieuwe plant maken met de eigenschappen van de ouderplant (dit heet weefselkweek of als het een uiterste cel is meristeem), de ene cel heeft alleen geen overlevingskans en is dus niet hetzelfde als een grassprietje, dit word ook commercieel toegepast en nee de mens kan dat niet vanuit het niets ,van niets iets maken is dan ook onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk het wel all gegoogeld?