Is er onweer op 10 kilometer hoogte?

Het vliegtuig van AirFrance dat verdwenen is zou geraakt kunnen zijn door bliksem.
Kan onweer op 10 km hoogte wel bestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bevind zich zelfs 'onweer' op nog grotere hoogtes, zogenaamde sprites. Zo hoog komen vliegtuigen niet, maar het geeft wel mooie filmpjes: http://www.youtube.com/watch?v=0HAIN4BVwOA http://www.youtube.com/watch?v=o_8Wi1KSpfw http://www.youtube.com/watch?v=FmOCe5se9hk

Het beste antwoord

Ja hoor, volgens Benno Baksteen gisteren in Knevel en van den Brink had het bewuste vliegtuig op 15 km hoogte moeten vliegen om boven het onweer te komen.

Toegevoegd op 02-06-2009 13:22:04
even gewiki't:
De buienwolken kunnen uitgroeien tot ongeveer 15 kilometer hoogte en bevatten een enorme hoeveelheid onderkoeld water en op grote hoogte ijskristallen, waardoor ze veel neerslag kunnen opleveren als de electrische wind die de corona activiteit van de bomen begeleid genoeg condensatie of nano kernen in de wolk kan brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook gezien. Maar volgens mij zei hij dat het daar zelfs tot 15 km hoogte kan onweren... Evengoed toch +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijft trouwens een leuke achternaam he voor een voorzitter van het Platform Nederlandse Luchtvaart...

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan heel goed... Wolken gaan nog wel veel hoger dan 10 kilometer... En zo´n vliegtuig dat kan een hele sleep van lucht meenemen en daardoor triggeren dat de bliksem daar inslaat, dat zou heel goed kunnen...

Met alle gevolgen van dien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De onweren op die hoogte ontstaan zijn merkbaar aan een hoge concentratie cumulonimbus wolken. De laagste regione zijn gesatureerd met vocht en warme lucht drijft die naar boven tot 11 à 14 km boven zeespiegel waar ze gecondenseerd geraken. Het fenomeen doet zich vooral voor aan de evenaar en gaat gepard met hagelbollen (diameter : 5cm) en zeer hevige onweren.