Wat ziet iemand die zich IN een zich vormend zwart gat bevindt?

Mijn redenatie: als je een bol neemt die zo groot is dat het zonnestelsel erin past, en je vult die bol met lucht van atmosferische dichtheid, dan heb je een zwart gat gemaakt.

In plaats van lucht kun je ook een wat dichter materiaal nemen. Laten we een willekeurig metaal nemen. Om dezelfde massa te krijgen, maken we een bolschil waar het zonnestelsel precies in past. Met de juiste metaaldikte hebben we ook dan een zwart gat gemaakt.

Nemen we net iets minder metaal, dan hebben we net geen zwart gat gemaakt. Aan het oppervlak van onze bol is de zwaartekracht gigantisch, maar binnenin de bol is er niets aan de hand - althans, volgens Euclides en Newton.

Als we dan ook nog de bol in ruitjes verdelen volgens een schaakbordpatroon, dan kunnen we van binnenuit naar buiten kijken. De open hokjes zijn gewoon open, de dichte hokjes moeten dan natuurlijk dubbel zo dik zijn.

(vervolg in de reactie - te weinig ruimte hier)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, we leven vrolijk door in ons zonnestelsel dat nu zit ingepakt in deze ruitjesbol. Maar: geldt de Euclidisch-Newoniaanse mechanica nog wel? Of is de ruimtetijd toch dermate vervormd, dat het zonnestelsel niet meer functioneert? Hoe ziet het heelal buiten ons zonnestelsel er nu uit, van binnenuit gezien? Licht wordt door onze ruitjesbol immers flink afgebogen. Als het zonnestelsel niet meer functioneert, dan maken we onze ruitjesbol gewoon ergens in de intergalactische ruimte. Dan kunnen we binnen onze bol toch gewoon gewichtsloos zweven. Maar als we dat doen, en dan wat extra materie toevoegen, zal onze mooie bol op een gegeven moment toch plotseling een zwart gat worden. Wij bevinden zich dan in een zich vormend zwart gat. Alle beschrijvingen die ik heb kunnen vinden, beschrijven wat een astronaut zou waarnemen die van buitenaf naar een bestaand zwart gat valt. Nu bevinden we ons echter (verschil 1) binnen een (verschil 2) zich vormend zwart gat. Wat zouden wij in dit geval waarnemen?

Antwoorden (4)

Je zou daar niet kunnen zijn, de kracht zou je naar binnen trekken als een sub-electron-dunne-spagetti... En je zou tot bijna aan de lichtsnelheid vertrekken richting midden...Met jouw ruitjesbol erachteraan... Dit gaat zo snel dat het oneindig lang duurt voor je in het centrum aan gekomen bent omdat de lichtsnelheid de tijd stopt, dus je komt bijna NOOIT aan terwijl het met lichtsnelheid vervliegt...

Kortom die situatie die jij beschrijft bestaat maar zeer kort, het volgende moment is er waarschijnlijk een enorme jetstream en op een planeet in de Pleiaden ziet een man op het strand een enorme flits en mompelt: "dat was close"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een zwarte massa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij...

Als ik bedenk hoe licht werkt onder het effect van zwaartekracht (denk aan zwaartekrachtlenzing en dergelijke) lijkt het me waarschijnlijk dat je van binnenuit meer licht van buitenaf ziet. Licht van sterren die je voorheen niet zag wordt richting het zwarte gat getrokken, en sommige sterren zullen dan net genoeg "produceren" om zichtbaar te worden. Nabijgelegen sterren worden waarschijnlijk wat "uitgesmeerd" omdat hun licht van meerdere richtingen tegelijk aankomt.

Alleen denk ik wel dat inderdaad het zonnestelsel onhoudbaar wordt. Het centrum van zwaartekracht van de bol is namelijk nog altijd het centrum, ook als de bol zelf geen materie in het centrum heeft zitten (deze zin loppt een beetje raar. Ter vergelijking: Charon draait niet om Pluto, maar beiden draaien om het gemeenschappelijke zwaartepunt dat zich tussen de twee bevind - Pluto in kleinere banen dan Charon). Je zult dus ontegenzeggelijk naar dit centrum getrokken worden.

Betekent ook, dat je waarschijnlijk geen of nauwelijks licht meer van de zon ziet komen (afhankelijk van hoe ver ontwikkeld je "zwarte bol" is) - dat licht moet namelijk uit de zwaartekrachtput ontsnappen, en daarvoor reist het niet snel genoeg.

Maar goed, da's mijn idee. Wat er van klopt durf ik niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men ziet niets. Om te kunnen zien is licht nodig (fotografie) en die is er niet.

Een zwart gat is trouwens toch super klein?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwart gat is helemaal niet superklein. Er zijn kleine, van een paar kilometer, en er zijn grote, groter dan het zonnestelsel. Zoals ik mijn vraag begon: vul een bol die zo groot is als het zonnestelsel met lucht (als dat zou kunnen), en je hebt een zwart gat van diezelfde grootte. Het is een enorm zwart gat, maar het heeft de dichtheid van lucht, dus het zou licht genoeg zijn om op water te blijven drijven (als het dat water niet zou opzuigen, natuurlijk).