Maakt men salmiak echt van zoutzuur?

Dit hoorde ik eens. Klopt dat? Waarvan maakt men salmiak?

En als het waar is dat men zoutzuur gebruikt hoe zorgt men er dan voor dat salmiak altijd veilig voor je is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Google op: salmiak zoutzuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, tis een reactie

Het beste antwoord

Het mooiste is als je dit doet in een gasfase, zoutzuur dampen (dus van erg geconcentreerd en erg corrosief) met ammoniak in gasfae (35-40 graden onder nul), zodra de gassen mekaar vinden ontstaat er een vaste stof; salmiak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

salmiak is ammoniumchloride NH4Cl, zoutzuur is HCl. Salmiak maak je inderdaad door zoutzuur met ammoniak te mengen. (HCl +NH4 >NH4Cl) Hoewel de grondstoffen redelijk oneetbaar zijn is het ontstane zout ongevaarlijk. Maar dat is wel vaker het geval in de scheikunde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de chemische reactie wordt wel zoutzuur gebruikt. Maar het reactieproduct is salmiak wat een totaal andere stof ongevaarlijke stof is.
Zo gaat dat wel vaker bij chemische reacties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als je zoutzuur met het metaal natrium in reactie laat komen krijg je keukenzout. Heel raar eigenlijk, maar inderdaad ammonia en zoutzuur vormen salmiakzout.