het kan bevriezen maar het is natuurlijk veel langzamer en het mag niet te hard "bewegen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier was ik zelf al wel achter...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij ook een fijne min
Ja , in stilstaand water is minder warmteontwikkeling door moleculen, waardoor het sneller bevriest.
jc54
12 jaar geleden
ja, door de beweging is er warmte in het water waardoor het minder snel kan bevriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want de wrijving veroorzaakt warmte.
Wat wel zo kan zijn is dat het bijvoorbeeld aan de zijkanten eerst bevriest want in sommige bochtjes is dat ook zo, en het riviertje wordt dan smaller. Maar het heeft wel een soort trechter-effect, het water wat er nog doorheen gaat gaat nog sneller. En dan ligt het echt aan het temperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, bewegend water kan wel degelijk bevriezen. Kijk maar eens bij een fontein, dan kan je zien dat er hele lange ijspegels aan hangen. Bij elke druppel water wordt de ijspegel weer iets langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de temperatuur is het gemiddelde van alle onregelmatige snelheden van de watermoleculen. De netto beweging van water heeft geen invloed op de temperatuur.
Het bevriezen hangt af van de hoeveelheid warmte die je onttrekt aan het water, voor elke joule bevriest er een hoeveelheid water. Daarna kan de temperatuur weer verder zakken als al het water bevroren is. Daarvoor maakt het ook geen verschil of het water stroomt of niet.

Bij grote waterlichamen als rivieren moet eerst de hele rivier een temperatuur van 0 graden Celsius hebben bereikt voordat het water gaat bevriezen, daardoor duurt het langer voordat een stromende rivier begint te bevriezen, in stilstaand water hoeft allen het toplaagje een temperatuur van 0 graden Celsius te krijgen om ijsvorming te krijgen.