waarom mag je geen amperage zeggen?

Als je amperage zegt krijg je vaak de wind van voren! waarom mag je wel voltage zeggen en geen amperage?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.3K
Amadea
9 jaar geleden
Dat wordt wellicht al duidelijk door de antwoorden op http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/overig/verschil-tussen-volt-ampere.54911
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verschil tussen U en I weet ik wel (mag ook wel met mijn achtergrond), maar het antwoord op de vraag kan ik niet halen uit de aangehaalde link. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom je tegenwoordig het woord "Amperage" niet meer zou mogen gebruiken (al was het verbod hierop mij tot op heden onbekend, moet ik zeggen); 25 jaar geleden was het nog geen probleem.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In de elektra heb je het wel degelijk over ampèrage, dan gaat het over de classificatie van zekeringen, bijvoorbeeld: "een zekering met een hoger ampèrage". Dat is ook de enige toepassing die ik ken die algemeen wordt gebruikt en in dat geval kom je met stroomsterkte en andere termen niet uit de voeten.

Het beste antwoord

Omdat je voltage als leenwoord kan beschouwen. Het is afkomstig van het Engelse voltage wat spanning betekent.

Stroomsterkte in het Engels is echter current en niet amperage. Dus geen sprake van een leenwoord en geen correct taalgebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voltage komt inderdaad ook in het frans voor maar het leenwoord komt toch echt van het engels (althans volgens wikipedia). Je kan natuurlijk het woord amperage uit het frans gaan lenen. Maar waar stoppen leenwoorden en begint het spreken van een andere taal?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die uitspraak doet er niet toe, die kan veranderen bij leenwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goedenavond verklaring! nederlands blijft soms pittig, dankjullliewel haha

Andere antwoorden (3)

Je mag wel amperage gebruiken alleen is het niet hetzelfde als voltage.
Er is pas sprake van een stroom als er een weerstand op een spanningsbron is aangesloten. Afhankelijk van de hoogte van de spanning en weerstand zal er een stroom gaat lopen.
Als je 12 volt beetpakt van bv een accu zal er een heel klein stroompje gaan lopen. Je merkt hier niets van (voltage te laag en weerstand te hoog) terwijl de accu misschien wel 100 Ampere kan leveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap niet waarom je dat niet zou mogen zeggen. Van wie eigenlijk niet?

Ik zeg zelf altijd ampere. Volgens internet wordt amperage vooral gezegd door electriciens, maar betekent het gewoon hetzelfde als ampere. Het is hoogstens minder netjes denk ik, wanneer je een natuurkunde proefwerk maakt dan dien je ampere te zeggen, dat is de naam van de eenheid. Net zoals je het over meters of grammen hebt, niet meterage of grammage.

Maar het lijkt me geen doodzonde. Een electricien zal precies begrijpen wat je bedoelt, gok ik. Tenzij je amperage zegt en eigenlijk voltage bedoelt, dan is het namelijk wel gewoon fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je 'mag het niet zeggen' omdat het geen goed Nederlands is.
Als je 'amperage' zegt, dan bedoel je 'stroomsterkte'. Dat is het juiste woord.
Als je 'voltage' zegt, dan bedoel je 'spanning'. Dat is het juiste woord.
Woorden die ook onjuist zijn:

Energie - Jouleage
Tijd - Secondage
Magnetisch veld - Tesläage
Inductie - Henryage
Versterking - Decibelage
Lengte - Metrage
Gewicht - Kiloage
Temperatuur -Gradage- Celsiage
Luchtdruk - Barrage
Aantal verwachte kilometers dat je met een auto jaarlijks rijdt - kilometrage
(O ja, de laatste mag weer wel)
escape
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Zo denk ik er ook over! Het is gewoon verkeerd taalgebruik. Voltage is helaas te zeer ingeburgerd om nog te bestrijden en met wattage (correct zou zijn: vermogen) gaat het ook die kant op. Vermoedelijk probeert men nu een dam op te werpen tegen deze zich verbreidende constructie door amperage dan toch te verbieden.
(Sorry, ik kon geen ohmage bieden aan het schrijven van deze reactie)
escape
9 jaar geleden
> (Sorry, ik kon geen ohmage bieden aan het schrijven van deze reactie) LOLLOL!!!!