Wat zijn atomen en moleculen?

Ik heb morgen een scheikunde toets, maar in het boek staat héél vaag beschreven wat moleculen en atomen zijn. Kan iemand het uitleggen in makkelijke woorden en niet te lang graag?!~

x

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja soms zijn er slechte tijden ;)

Antwoorden (4)

Een molecuul is het kleinste deeltje dat nog de eigenschappen van een stof heeft. Zo bestaat puur water alleen maar uit watermoleculen. In therorie zou je dus een glas puur water kunnen onderverdelen in moleculen (die dus allemaal hetzelfde zijn), maar dat is onbegonnen werk. Moleculen zijn namelijk heel klein. De grootte van moleculen wordt uitgedrukt in nanometer, één nanometer is gelijk aan één miljardste meter.

Atomen
Moleculen zijn op hun beurt weer onderverdeeld in kleinere deeltjes: atomen. Zo is een watermolecuul opgebouwd uit twee waterstofatomen en een zuurstof atoom. Er zijn ongeveer 100 soorten atomen. Een atoom bevat een bepaald element. Zo heb je het element waterstof dat 'in' een waterstofatoom zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in feite heb je dan een zuur-ion, maar dat is een ingewikkeld verhaal. Eigenlij kheb je dan gewoon een watermolekuul, met een los waterstof atoom eraanvast geplakt.
H2O = water (2x H, 1x O)
Reddie
12 jaar geleden
Waterstof is een bepaald soort atoom met een proton in de kern en een elektron eromheen. de uitspraak dat een element waterstof ‘in’ een waterstofatoom zit is niet juist. Een zuurstofatoom met 3 waterstofatomen heet een Hydronium ion, en heeft een positieve lading.
H3O+ ionen en OH- ionen zitten gewoon in een glas water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand zegt toch dat het element waterstof in een waterstof atoom zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met j0ve. Vind dat ook een beetje krom. Element is m.i. het woord dat je gebruikt voor de 'atoomsoort'; "het element goud wordt aangeduid met Au." Je zegt natuurlijk niet: "er zitten 10^20 waterelementen in dit glas water." Er zit namelijk maar 2 elementen in een (schoon) glas water; waterstof en zuurstof. Dus er is wel een verschil, maar 'element' is geen onderdeel/ingrediënt van een atoom. 'Elementaire deeltjes' maken natuurlijk wel weer onderdeel uit van een atoom, maar dan spreek je over de units van het standaardmodel. Daar zit misschien de verwarring; ooit (en in sommige spirituele stromingen nog steeds) was men in de veronderstelling dat alles uit maar 4 delen was opgebouwd, 4 elementen -> water, lucht, aarde, vuur. Toen waren er de ondeelbare atomos, dus dat waren toen de elementaire deeltjes. Nu is de theorie dat die atomen weer op te delen zijn in protonen, neutronen en elektronen en die bestaan weer op hun beurt uit 'ondeelbare' deeltjes; de elementaire deeltjes. Maar dat krijgt GTST later vast nog wel een keer goed uitgelegd bij scheikunde en natuurkunde... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo! Er had iemand zin om te typen!
Ik lees gewoon de eerste 3 woorden, en zeg netjes dankjewel ;)
Een molecuul is opgebouwd uit atomen. Neem een Lego Bouwwerd als molecuul. Dan zijn de legoblokjes de athomen. Athomen (=legoblokjes) zijn altijd in een vast patroon met elkaar verboden.

Toegevoegd na 1 uur:
Dus vast patroon is dus rood-groen-blauw-geel-rood-groen-blauw-geel-rood-groen-blauw-geel-rood-groen-blauw-geel-rood-groen-blauw-geel-rood-groen-blauw-geel. Maar ook andere kanten op zoals naar boven, links, rechts beneden enz..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moleculen zijn hele kleine deeltjes. Alles wat je ziet is opgebouwd uit deze deeltjes.
Moleculen zijn opgebouwd uit atomen. Een bekend molecuul is bijvoorbeeld H2O.
Dit molecuul is opgebouwd uit 2 waterstof atomen en 1 zuurstof atoom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Atomen zijn de bouwstenen van moleculen.
Misschien hangt in jouw scheikundelokaal een poster met daarop alle voorkomende atomen:
H, He, Li, Be, B, K, N, O, F, ...enz

Uit die bouwstenen (bijvoorbeeld H = waterstof, O = zuurstof) kan je andere stoffen maken.
Zo zijn 2 deeltjes H en 1 deeltje O samen H2O, ook wel Water genoemd.

Een molecuul is dus het kleinste deeltje van een stof, waarbij de stof nog steeds die stof is.
Dus als je een glas water hebt, zit er water in. Neem je de helft van het water, is het nog steeds water. Halveer je dat, is het weer nog steeds water, enz.
Totdat je 1 deeltje water (= 1 molecuul) overhoudt.
Kleiner is het geen water meer.
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Glas (water) helder, walter.
Wonderlijk genoeg kun van je een glas water maar ca. 84 keer de helft nemen. Dan heb je ongeveer een molecuul over. In een glas water zitten maar
3.000.000.000.000.000.000.000.000 moleculen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter vergelijking:
...............554.000.000.000.000.000 liter water op aarde
3.000.000.000.000.000.000.000.000 watermoleculen in een glas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn fout, Ter vergelijking:
.........554.000.000.000.000.000.000 liter water op aarde
3.000.000.000.000.000.000.000.000 watermoleculen in een glas. Dus als je aan elke liter water op aarde moleculen gaat uitdelen, kan je er elk 6000 geven.
walter
12 jaar geleden
Da's wel een gepriegel ;-)