Een eventuele ontdekking van het Higgs-deeltje leidt niet tot direct toepasbare ontwikkelingen. Het vergroot "slechts" onze kennis van de natuur.

Met die kennis zullen we, op termijn, wel dingen kunnen ontdekken en kunnen doen/maken die nu onbekend en onmogelijk zijn. Het is echter niet mogelijk te voorspellen welke dingen dat zullen zijn.

Vergelijk het met de voorspelling van de laser, en daarna de ontwikkeling van de laser. In het begin was dat ook een puur theoretische exercitie, met als enig effect een beter begrip van de natuur.

Pas tientallen jaren later kreeg de laser praktische toepassingen. Nu kunnen we niet meer zonder: materiaalbewerking, operaties, contactloze metingen, communicatie via de glasvezel, CD- en DVD-spelers: alles is afhankelijk van de laser.

Zo zal het ook gaan met de eventuele ontdekking van het Higgs-deeltje. Nu nog slechts een verrijking van onze kennis, op den duur wellicht (ik durf zelfs te stellen: waarschijnlijk, maar dat is mijn persoonlijke overtuiging) vele praktische en nuttige toepassingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens zal het voor de wetenschap veel interessanter zijn als het voorspelde Higgs-deeltje juist NIET wordt ontdekt.

Dat zou namelijk betekenen dat er een fout zit in onze modellen.

In tegenstelling tot wat de leek graag gelooft, vinden wetenschappers het juist veel interessanter wanneer hun theorieën fout blijken te zijn, dan wanneer ze blijken te kloppen. Een foute theorie biedt namelijk veel meer kansen op nieuwe ontdekkingen en nieuwe inzichten dan een bevestigde theorie.

Een bevestigde theorie is saai, een omvergeworpen theorie is interessant.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door de ontdekking van neutronen, zijn kernreacties mogelijk geworden, zoals in een kerncentrale, of een kernwapen, maar ook bestralingen tegen kanker. Misschien zullen die zaken nog verder uitgewerkt kunnen worden.