Kunnen volièrevogels als parkieten, kanaries, padda's, zebravinken, kwartels,... overleven in de vrije natuur?

Of hebben ze het moeilijk zelf voedsel te vinden? 't Is omdat ik erover denk mijn vogels los te laten, ik vind het zo zielig voor hen dat wij alle dieren in de hand proberen houden en hen opsluiten. Maar langs de andere kant, we, dat hoop ik toch van iedereen, verzorgen onze dieren goed en misschien hebben ze onze hulp nodig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

Volierevogels hebben helemaal afgeleerd om op natuurlijke wijze voedsel te vinden en onderdak te vinden. Natuurlijk zitten de instincten er wel in, maar het is een gewoonte voor die beesten om alles voorgeschoteld te krijgen.
Behalve dat heb je het deels over tropische vogels, die zullen het aardig koud hebben in dit klimaat.

Nee, overleven zal beperkt blijven tot een heel korte tijd als je deze vogels in de natuur vrij laat.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik ben er van overtuigd dat voilerevogels niet in de vrije natuur kunnen overleven. Zij kennen de natuurlijkevijanden niet en kunnen geen voedsel vinden. Een enkeling zal misschien overleven. Het gevolg is een faunavervalsing. De volierevogels die goed verzorgd worden hebben in de voilere een goed leven als je ziet dat ze zich voortplanten en zingen e.d. verlangen ze beslist niet om vrij gelaten te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zullen zeker sterven en zeker in deze tijd als het voedsel schaarser is
als je je vogels kwijt wilt moet je eens kijken bij verzorgingstehuizen waar ze een voliere hebben die zijn er vaak heel blij mee
jij bent ervan af mensen in tehuizen zijn blij en vogels zullen overleven
3 in 1 klap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik wil er niet van af, maar zoals ik in m'n vraag al zei, vind ik het zielig voor hen om continu opgesloten te zitten.
De vogels waar je het over heb hebben in principe een fifty-fifty kans om te overleven in de vrije natuur. Maar dan zou je ze sowieso pas in het voorjaar los moeten laten. Want nu overleven ze het vrijwel niet...

De volièrevogels zijn door de evolutie in principe terug gezet in het zelfstandig overleven. Dit is hetzelfde als je een kraai zelf zou gaan opvoeden. Deze kraai zou het t.z.t. instictief nog wel redden in de vrije natuur. Maar als je het al over de tweede, of derde generatie kraaien in gevangenschap hebt dan zullen ze het steeds moeilijker krijgen om te overleven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo fifty-fifty? Mijn schatting is 3 dagen gemiddeld. Dan heeft een roofvogel hem te pakken.
jouw vogeltjes gaan het niet redden in de vrije natuur.
op het vogelasiel krijgen we regelmatig volierevogels binnen, uitgehongerd en/ of onderkoeld.
dat zijn dan nog de geluksvogels...
14 jaar geleden
Ja. Het Vondelpark in Amsterdam is een succesvolle broedplaats geworden voor de halsbandparkiet. Schreeuwend vliegen ze in groepen van locatie naar locatie.
Het Vondelpark is de plaats waar de vogels vooral zitten. Sinds 1976 leven ze onafgebroken in de stad. Eerst alleen in het park, maar aantal kleine papegaaien neemt nog steeds toe. Met hun felle groene veren onderscheiden de exotische dieren zich enorm van hun oer-Hollandse soortgenoot, de bruingrauwe mus.

Regelmatig vliegen ze een rondje stad. Van het Vondelpark naar het Beatrixpark, het Rembrandtpark en via het Nieuwe Meer, Amstelveen en Artis terug naar het centrum. Ze zijn herkenbaar aan het enorme gekrijs tijdens de vlucht. Tot 1990 werden ze niet buiten de stadsgrenzen waargenomen. Inmiddels vliegen ze ook buiten de Amsterdamse stadskern, maar pas in 1998 hebben ze voor het eerst Amsterdam-Noord en Weesp aangedaan. De verwachting is dat ze zich geleidelijk aan over de provincie verspreiden.
AWM
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
nee, dit is 1 soort die het idd fantastisch doet.
dat wil niet zeggen dat andere volierevogels het ook goed zullen doen.
in de praktijk blijkt anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hier in Den Haag hebben we ook zwermen van die groene parkieten met een lange staart. Ze maken wel veel lawaai :-(
Rieneke1
14 jaar geleden
ik heb je trouwens niet gemind :)
AWM
14 jaar geleden
Geeft niet, ik word alom bemind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan esme, wat is daar nu mis mee dat dieren lawaai maken! Jij maakt ook lawaai! Net als alle mensen. Proberen gewoon van alle positiefs te genieten ipv te klagen.
Vliegen hier trouwens net enkele kraaien voorbij, mooi geluid!
In Australië hebben ze ooit eens twee konijnen losgelaten. Ik neem aan dat je het verdere verhaal kent.

Kijk nou als je de volgende keer in een bos loopt eens om je heen, en tel het aantal parkieten en kanaries...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat overleven ze niet. Het zijn geen vogels die in Nederland in de vrije natuur leven en ons klimaat is niet goed voor tropische vogels zoals de parkiet of kanarie.
Je hebt je vogels lijkt me zelf aangeschaft en nu wil je er van af. Dan vindt ik het niet meer dan normaal wanneer je dan ook een goed vervangend tehuis voor ze zoekt.
Een hond bind je toch ook niet vast aan een boom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik wil er zeker niet van af! Jullie lezen allemaal m'n vraag niet grondig!
Heel veel van deze vogels zijn zaad eters.
Een groot deel van het jaar zijn in ons land onvoldoende zaden in de natuur aan wezig.
Van grasparkieten is bekend dat ze altijd moeten eten.
Er zitten bepaalde bacteriën in hun darmen, als ze enkele dagen geen voer meer eten , gaan deze bacteriën enorm toenemen en ontstaan er darmontstekingen die dodelijk zijn.
Komt ook nog bij, dat de meeste voliere vogels erg veel kleur hebben, zodat de roofvogels ze veel te goed kunnen zien en dus ook makkelijk vangen.
Alleen de kwartel kan het misschien overleven, hij is een allers eter, maar zijn vijand zal wel de kat zijn
Sommige parkieten kunnen echter wel goed hier overleven, zo zijn er al duizenden halsband parkieten in ons land, die voornamelijk in de grote steden leven.
De eerste die ik ooit zag is al ruim 40 jaar geleden in Bussum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Amsterdam zijn ooit eens een paar halsbandparkieten ontsnapt. Nu vliegen er - bijvoorbeeld bij mij in de buurt - grote groepen halsbandparkieten boven amsterdam. Groepen van wel 500 vogens of meer. Het kan dus wel, maar je hebt geen zekerheid: ze moeten in een gebied zitten waar voedsel te vinden is, ze moeten kunnen maten en kindertjes krijgen.
De mus, die wel lokaal is, heeft het verloren, omdat wij de daken tegewoordig anders bedekken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Amsterdam-Noord en idd Het Vondelpark