wat zijn vrije elektronen en hoe bepaal je ze ?

Dus ik ben nu aan de formele lading bezig en ik moet hierbij de aantal vrije elektronen bepalen maar ik heb geen idee van wat dat is en hoe je ze bepaald. Stel bij C, die heeft 4 elektronen op de buitenste schil maar wat zijn dan zijn vrije elektronen? Iik heb vrijdag examen en ik zit echt vast!
Alvast bedankt!
Ps: ik zit in mijn eerste bachelor en heb examen organische chemie maar heb in het secundair niet echt chemie gehad, vandaar mijn achterstand.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9K

Antwoorden (2)

Elektronen kunnen vrij of in paren voorkomen.
In de L-schil zijn 4 "plaatsen" waar de elektronen kunnen zitten (n^2).
Als je 1, 2, 3 of 4 elektronen in de L-schil hebt (Li, Be, B, C), zitten ze allemaal apart.
Als er meer zijn (N, O, F, Ne) zullen ze moeten paren. Deze hebben dus respectievelijk 1, 2, 3 en 4 paren, en 3, 2, 1 en 0 vrije elektronen.
De vrije elektronen worden ook wel valentie elektronen genoemd.
Reddie
10 jaar geleden
Ik ging er van uit, dat je niet-bindende elektronen(paren) bedoelt en heb toen ik het volgende gevonden. Bij het opstellen van een elektronenformule kom je uit op een aantal bindende elektronenparen( de atoombindingen) en een aantal niet bindende paren. Zo heeft een H2O molecuul 2 bindende elektronenparen( de O-H bindingen) en er blijven 2 niet-bindende elektronenparen over, die op het O atoom zitten. Je maakt gebruik van de octet regel; om een atoom( behalve H t/m B) zitten totaal 8 elektronen, dus 4 elektronenparen( gebonden of niet gebonden). Zie het Youtube filmpje.