Hoe groot is het energieverlies bij een stuit van een voetbal?

Ik ben bezig met een project voor school maar hier kom ik niet uit. Kan iemand misschien helpen?

Ik weet alleen dat kinetische energie en zwaarte energie een rol spelen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

0.
Energie gaat niet verloren hier. De tegel waarop deze stuitert neemt bijvoorbeeld warmte-energie over.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je stelt de vraag dus niet goed. Hoeveel kinetische energie wordt omgezet naar energie die niet bevorderlijk is voor het stuiteren van de bal.

Hoeveel energie er steeds omgezet wordt per stuit is niet te zeggen, we weten niet eens hoeveel energie je de bal gegeven hebt.

Toegevoegd na 53 minuten:
Zoals reddie ook zegt. Ook de ondergrond zal van belang zijn voor de overdracht van energie.

Toegevoegd na 56 minuten:
Hoe hard de bal is opgepomt, welk materiaal de bal is hoe snel de bal gaat. Zijn allemaal dingen die wellicht wel of niet van invloed zijn. Teveel parameters om een antwoord te geven dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Het lijkt me nogal wat uit te maken of je op straat stuit of op een grasveld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook dat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De ondergrond is van steen. De druk in de bal is 0.8 bar. - Hoe bepaal ik de kinetische energie die wordt omgezet? - Hoe bepaal ik de energie die ik op de bal uitoefen? (Ook al verwacht ik niet dat ik energie erop uitoefen aangezien ik de bal alleen loslaat.) (Omdat ik de bal alleen loslaat, geldt de regel F=m x g). Alvast dank.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Kijk naar het verschil in potentiële energie tussen het moment van loslaten en het moment waarop hij het hoogste punt na het terugstuiten haalt.
De druk in de bal kan dan buiten beschouwing blijven.
Reddie
6 jaar geleden
@ItisILeClerc, jij geeft een manier waarop vs het kan meten.
Maar dat wil vs natuurlijk niet. Hij wil gewoon een getal zonder er moeite voor te doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie Dat zegt de vrager helemaal niet. Hij vraagt hoe hij dit zou moeten berekenen. Ik zou het niet weten. Als jij het wel weet misschien kan je hem dan verder helpen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@MrTomaat Ik ben er ook nog niet achter en u heeft inderdaad gelijk. Ik vraag mij af hoe ik dit zou kunnen berekenen. Dankuwel voor uw moeite en voor de gegevens die u mij heeft verstrekt. @ItislLeClerc Dankuwel voor uw reactie. Bedoelt u met het hoogste punt, het hoogste punt na het stuiteren in meter? @Reddie Het is zeer spijtig dat u direct zo'n conclusie trekt.
Ik doe heel veel moeite voor mijn project. Echt jammer dat u er zo over denkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ItislLeClerc Als ik het verschil neem wat u in uw reactie aangeeft, is dat dan de kinetische energie die wordt omgezet?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Proefje:
teken op de muur een centimeter.
plaats je telefoon op een meter of drie.
laat de bal voor de centimeter vallen.
film het stuiteren.
draai het filmpje beeld voor beeld af en noteer de hoogtes waarop de bal terugkeert na het stuiteren.
corrigeer voor de afstand muur-telefoon en afstand muur bal.
Na wat rekenwerk kan je met potentiele energie=mgh het verlies bij elke keer stuiteren berekenen.
verwaarloos het foutje luchtweerstand.
doe het proefje bij verschiilede druk in de bal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doe nou maar gewoon de meting, Damian27. De rest is véééél te ingewikkeld. Wil je dat toch ga dan voor een studie natuurkunde of misschien beter: werktuigbouwkunde oid. Als je dat af hebt lukt het misschien.
Reddie
6 jaar geleden
@Damian27, sorry voor mijn reactie.
Je bent kennelijk een wetenschapper.
Wat ik schets komt helaas het vaakst voor op GV.
De potentiële energie is m*g*h. Laat de bal van een bepaalde hoogte vallen en kijk hoe hoog hij weer stuitert. Doe dan van het midden van de bal. Het gewicht doet er niet toe. Als je de bal van 1 meter laat vallen en hij komt 60 cm hoog terug van ben je 40% energie kwijt.

Toegevoegd na 48 seconden:
De 40% is gaan zitten in de wrijvingswarmte met de grond en de lucht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hoeft niet het midden van de bal te nemen. Boven- of onderkant is even goed, zolang je maar bij elke meting hetzelfde punt gebruikt.
Ik begrijp inmiddels dat TS niet geïnteresseerd is in metingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Fout gedacht. Je moet de massa geconcentreerd denken in het zwaartepunt zijnde het midden van de bal en dat als uitgangspunt nemen. Bij jouw gedachten gang zouden we bij ballen die alleen van grootte verschillen veschilllende energieverliezen meten!