Je rijd met een auto 100 k/m per uur. En er vliegt een vlieg in de auto. Dan moet je opeens hard remmen. Wat gebeurt er met de vlieg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag :)

Antwoorden (4)

Hetzelfde als wat er met jou zou gebeuren. alleen kan een vlieg zich redelijk herstellen door flink te fladderen :).

Toegevoegd na 15 minuten:
hij zal inderdaad met een mindere kracht als een mens naar voren geduwd worden. maar de vlieg zal het wel degelijk merken en zich flink moeten herstellen. hetzelfde als een wesp die iets zwaarder is in een aquarium zal doen. (apart voorbeeld maargoed) en je zou deze rond gaan draaien zou hij ook veel last krijgen. (dit zelfde is met versnellen of vaart minderen van een ruimte met stilstaande lucht)

Toegevoegd na 1 uur:
snap ik..wat ik ook aangaf is een apart voorbeeld.

Maar natuurkundig komt dit op het zelfde neer. alleen een stuk overdreven. alles wat in een auto zit dat en afremt heeft hier merkbaar "last" van. Een vlieg is hier geen uitzondering van (ook al bevind deze zich in de lucht van de auto)

laat maar eens een heel klein donzig veertje los in de auto en ga eens remmen je ziet dan war er gebeurt.

En er word ook niet in de vraag gevraagd of het mogelijk is een vlieg te pletten tegen de binnenkant voorruit van de auto. maar wat er gebeurt.

antwoord is hetzelfde als met alles wat er in de auto bevind. per gewicht verschillend. wel kan een vlieg zich goed herstellen door te vliegen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er niets mee gebeurt. In je auto voor je ook de lucht mee waarin jij zit en dus ook de vlieg. Door hard te remmen, remt ook de luchtbel. Jij zal door je gewicht naar voor geduwd worden. Het gewicht van de vlieg is dermate klein dat het volume aan lucht rondon gelijk zal blijven. Hierdoor zal de vlieg niet of nauwelijks invloed hebben van de remsnelheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de vlieg, evenals voor de bestuurder en passagier verschuift het gravitatieveld. De valversnelling blijft, maar de versnelling door het remmen komt erbij. Hij zal wat zwaarder worden en schuin naar achteren gaan vliegen. Vliegen kunnen zo snel acceleren dat ze er nauwelijks last van zullen hebben.

Een goede illustratie voor mijn betoog is het feit dat heliumballonnen bij een bocht naar links ook naar links gaan staan. De ballon richt zich tegen het 'gravitatie'veld in normale toestand en in een bocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles in en aan de auto gaat 100km/p/u. Remt de auto wil nog steeds alles aan en in de auto doorgaan. Jij zelf voelt dit doordat je naar voren buigt en misschien zelfs schuift. Ook die vliegende vlieg zal dus naar voren gaan. Jij zal door jouw gewicht/zwaarte meer naar voren toe gedwongen worden dan dat lichte vliegje. Hoe groter de massa hoe meer energie er in zit die door wil gaan in de richting waar het zich naar toe verplaatste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fantastische reactie. Hoe meer moeilijkere woorden hoe beter jouw antwoord viridi. Communiceren met iemand die je niet kent kan je beter een soort simpel (niet negatief bedoeld) houden ipv intellectueel. Niet iedereen zal begrijpen wat jij opschreef dus zo'n antwoord zal dus geen antwoord zijn als het niet begrepen wordt. Je praat met moeilijke woorden tegen een onbekend aantal mensen, hou het ietwat simpeler zou ik zeggen zodat iedereen je kan blijven volgen. Geef anders verklaringen achter jouw woorden (gravitatieveld, valversnelling, accelereren, illustratie, betoog, normale toestand, richtingscomponent, impuls, kinetische). Ik hoef geen reactie maar de vraagsteller wel. Wel bedankt voor jouw reactie.