Wat is de definitie van "selectieve druk"? (Dat is natuurwetenschap)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog nooit van gehoord.

Het beste antwoord

Ik was zelf een mooie zin aan het componeren maar onderstaand stukje zegt wel aardig wat ik ermee bedoel:

"Bij evolutie gaat het om 'selectieve druk', dat wil zeggen dat er op basis van jouw eigenschappen een iets kleinere kans is dat je sterft voordat je jezelf voortplant"

Sommige soorten kunnen zich soms onverwacht snel aanpassen aan de sterk veranderde omstandigheden.

Dus de evolutie door natuurlijke selectie zeer snel kan gaan wanneer omgevingsfactoren hoge selectieve druk uitoefenen.

Samenvattend zou ik het definieren als:

Omgevingsfactoren die een sterke invloed uitoefenen op de natuurlijke selectie
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vreemd, ik versta onder selectieve druk in natuurwetenschappen heel wat anders.
Voor mij betekent dat gewenste resultaten van een onderzoek extra nadruk krijgen terwijl ongunstige of terecht afwijkende resultaten worden genegeerd .
In de kwesties over mondiale opwarming etc. zie je dat argumenten tegen de opwarming genegeerd, geridiculiseerd of verkleind worden.
Dat is wat ik onder selectieve druk versta, er wordt naar een gewenst antwoord toe gewerkt.
Dat vind ik een hele slechte vorm van wetenschap.
Ik beschouw het als misbruik van de wetenschap ten behoeve van manipulatie