Waar komt al dat water vandaan op de aarde?

Toen de aarde werd gevormd, miljoenen jaren geleden, hoe is er uiteindelijk zoveel water op de aarde ontstaan? Door gasvorming en condensatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

De aarde is ontstaan doordat, kometen in elkaar sloegen. De kometen brachten, water mee in een vaste fasen
(ijs dus). Dit was heel erg veel, ongeveer zoveel als er nu is. Door inslagen, hoge druk enz, werd het erg heet op de aarde, het ijs is gaan verdampen, en het heeft toen duizenden jaren geregend (bron: national geographic).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede vraag
ik dacht ook alleen kometen ed maar het blijkt ook met het binnenste van de aarde te maken te hebben (uitgassen magma)

zelfs wikipedia heeft er geen sluitend antwoord op, zie link
amigo
13 jaar geleden
Een klein deel was aanwezig op de Aarde van bij het ontstaan en was opgeslagen in de aardkern en korst.
Er was al Aardwater 4.2 miljard jaar geleden.
Het overgrote deel komt volgens zeer geloofwaardige *(meeste wetenschapper volgen die theorie zonder 'echte bewijzen) theorieën uit de ruimte .
In een bepaalde fase van de ontstaangeschiedenis , over meer dan één miljard jaar ,zijn er talloze kometen en meteoren op Aarde terechtgekomen , die voor een overvloed aan water zorgde.
Onze atmosfeer is sterk genoeg om het meeste van dat water te houden
Er bestaat een uitstekende documentaire van National Geographic , die heel dat proces simuleert.

Toegevoegd na 57 seconden:
Maar blijft een theorie !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een moeilijke vraag waar nog geen écht antwoord op is gevonden door wetenschappers. Wel zijn er natuurlijk theorieen.

Even kort samengevat: De aarde is onstaan door de oerknal. Dat weet iedereen. Toen zweefden er vele kometen door de ruimte. Er zijn twee satellieten tegen elkaar aangebotst. Bijde hadden ze stoffen in zich. Door de hoek en de snelheid waardoor ze tegen elkaar aan botsten voegden die verschillende stoffen zich samen. Zo ontstond er waterstof. Toen botsten er weer een aantal komten tegen elkaar waardoor de aarde ontstond. Die komeet (die dus was samengevoegd) was daar ook bij. Zo kwam er water op aarde.
Maar dit was niet het enige. Er was al water op aarde. Binnenin. Je vraagt je nu natuurlijk af hoe het kan dat het water blijft bestaan in zo'n hete kern, maar dat kon dus.
Deze twee watersoorten zijn bijde anders. Er is gebleken dat op sommige plekken er meer van het ene water is dan van het andere. Maar het raadsel is nog niet geheel opgelost, want volgens astronomen zaten er toch fouten in de theorie. Afwachten dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie docu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde is niet ontstaan door de oerknal. Het universum wel, maar de aarde is ontstaan doordat er veel kometen op elkaar botsten wat later de aarde werd.
Jij citeert letterlijk:
Door de hoek en de snelheid waardoor ze tegen elkaar aan botsten voegden die verschillende stoffen zich samen. Zo ontstond er waterstof. Nu zeg ik. Waterstof is slechts 1 enkel atoom. Waterstof bestaat niet uit verschillende stoffen. Bovendien is waterstof een gas.
Waterstof is uiterst brandbaar. Dus als het in de kern zat, dan ontplofte het door de hitte. Er ontstond water en geen waterstof. Water is H2O en waterstof is H2 --> explosief gas. En er bestaan geen 2 "watersoorten". Er bestaat maar 1 soort water en dat is H2O. Hoe jij het verteld is het zeer onduidelijk en nog behoorlijk fout ook. Jammer genoeg kan ik niet stemmen, want dan kreeg je toch echt een min, sorry.