Kan een levensvorm leven zonder zuurstof?

Denk aan virussen e.d.
Sterker nog buitenaardse wezens als die er al zijn.
Volgens de aardse wetenschap en alle kennis daarbij, is er leven mogelijk zonder zuurstof?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is de vraag of een virus een 'levensvorm' is...

Het beste antwoord

ja, alle anaerobe organismen kunnen leven zonder zuurstof.
in het vroegste begin van leven op aarde waren er alleen maar anaerobe organismen, maar op een gegeven moment kwamen er organismen die zuurstof produceerden, wat giftig was voor veel anaerobe organismen. voorbeelden van huidige anaerobe organismen zijn bijvoorbeeld de nitriet- en nitraatbacterie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met de kennis die we nu hebben, nee. Simpelweg omdat er nog geen buitenaards leven is ontdekt en alle levensvormen hier op aarde hebben zuurstof nodig om in leven te blijven.

Wellicht zal de tijd het tegengestelde bewijzen. Maar op dit moment, nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan.

In 2010 is er op aarde diep in de zee een meercellig organisme gevonden die geen zuurstof nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Planten en bomen kunnen prima zonder zuurstof, sterker nog: ze maken het zelf. Verder zijn er nitraatreducerende bacteriën die ook geen zuurstof nodig hebben om te overleven. Heel veel zwavelminnende bacteriën die in de diepzee leven doen het ook helemaal zonder zuurstof.

Er is zelfs een beestje dat het helemaal zonder doet, zie de link hieronder.

Dus ja: leven zonder zuurstof is prima mogelijk. Zo is het leven op aarde ook begonnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen bewijs dat het leven op aarde zonder zuurstof is begonnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
i3mand: sterker nog: er is geen enkel bewijs dat jij bestaat.
rose
11 jaar geleden
Dat is een zwak commentaar op een valide reactie, Stippel. Overigens, planten en bomen hebben 's nachts zuurstof nodig voor de verbranding, om te kunnen groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch heeft Stippel gelijk. Het zijn planten die zuurstof produceren. Voordat er leven met zuurstof mogelijk was, was er eerst leven dat die zuurstof produceerde. (Zuurstof schijnt te verdwijnen, als 't niet wordt aangevuld.)
rose
11 jaar geleden
Ja, het zijn met name primitieve algen geweest die de eerste lading CO2 in zuurstof hebben omgezet. Er zat toen wel zuurstof in de atmosfeer, maar niet voldoende voor zuurstofminnend leven. Bovendien was voor ons handig dat er een ozonlaag ontstond die ons tegen de zon beschermde. Pas later kwamen er ook planten die zuurstof produceerden.
Het atoom zuurstof is onmisbaar, al was het alleen maar als bestanddeel van water. Vrije zuurstofmoleculen zoals in de lucht is voor veel levensvormen giftig, die komen nu alleen nog voor in zuurstofloze modder en dergelijke. Het zuurstofatoom is erg algemeen in het heelal, dus het ligt niet voor de hand dat andere levensvormen het niet in zouden bouwen of gebruiken.

Voor planten algen en cyanobacterien is zuurstof een afvalproduct, maar de energie van het gevormde zuurstof kan door hen weer worden gebruikt om in het donker de levensprocessen in stand te houden.

Er zijn recentelijk ook meercellige dieren gevonden die zonder zuurstof kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buitenaards leven zal moeten ontstaan onder andere omstandigheden dan die er hier op aarde zijn. Het is moeilijk te zeggen welke temperatuur, temperatuurschommelingen, druk, en aanwezige elementen van belang zijn, maar het is in ieder geval aannemelijk dat levensvormen complexe moleculaire structuren moeten kunnen vormen. Het ene element is daar meer geschikt voor dan het andere, maar koolstof is cruciaal, omdat het aantal mogelijke verbindingen met andere koolstofatomen of met atomen van andere elementen bijna oneindig is. Alleen silicium (kiezel) heeft die eigenschap ook - maar dat atoom is een stuk zwaarder.
Zuurstof is, intergalactisch bekeken, minder gauw onmisbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ik weet waar je vraag vandaan komt. Wetenschappers zijn planeten aan het uitzoeken waar leven mogelijk is. Dit doen ze door middel van criteria, bijvoorbeeld dat er zuurstof aanwezig moet zijn, de temperatuur niet te hoog of te laag mag zijn, en er water aanwezig is.

Maar dit betekend niet dat leven alleen mogelijk is als voldaan is aan die criteria. Die criteria zijn opgesteld aan de hand van de omstandigheden waarbij we weten dat er leven mogelijk is. Bijna alle leven op aarde heeft die omstandigheden nodig. Daarom kiezen ze voor de criteria.

Maar dat betekend niet dat er op een waterloze planeet, met een gemiddelde temperatuur van 5000 graden celcius, en zonder zuurstof, geen leven mogelijk is, het is alleen (zover we nu weten) onwaarschijnlijk.