Verspreid elke lichtgolf zich ook als een bol/cirkelvorm zoals een steen in water veroorzaakt?

Als je een steen in het water gooit krijg je een cirkel om de plek van inworp die steeds groter wordt.
Maar als ik bijvoorbeeld de Feynmandiagrammen bekijk lijkt het erop alsof een lichtgolf één bepaalde richting heeft, terwijl een cirkel of bol juist alle kanten op gaat.

Maar is dat ook zo? En kan een golf zo op een hele grote afstand van zichzelf zijn?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Vanuit de lichtbron gaan de fotonen alle kanten uit en verspreiden zich in een bolvorm. Klassiek gezien kun je dit interpreteren als dat ieder foton een bepaalde richting kiest. Maar quantummechanisch moeten we zeggen dat ieder individueel foton zich in een bol rondom de bron verspreidt. Pas wanneer het foton interactie heeft met een ander deeltje kunnen we zijn plaats bepalen en kunnen we achteraf zeggen dat het een bepaalde richting had.
De Feynman-diagrammen geven stuk voor stuk een mogelijke quantummechanische interacties weer. Welke van deze mogelijkheden gerealiseerd wordt valt niet te voorspellen en blijkt pas als het foton gemeten wordt. Als je dus het globale gedrag van de fotonen wilt beschrijven dan moet je heel veel feynmandiagrammen tekenen en daarvan een soort gewogen gemiddelde bepalen. Dat wordt een heel moeilijke berekening en het werk van veel quantummechanici bestaat eruit om die formules zodanig te vereenvoudigen dat je de uitkomst kunt berekenen.
WimNobel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Licht is zowel een golf als een deeltje.

In dit geval is het licht een deeltje. Het gaat een kant op. En pas als een zeer kleine hindernis tegenkomt, dan zie de golf eigenschappen. Dan pas dan buigt het licht zich om de hindernis. Maar ook als het grensvlak van twee licht doorlatende stoffen passeert.
Maar de lichtbron straalt in een bolvorm.