Houd iemand de zuurstof in de gaten?

zuurstof is het product van leven (fotosynthese algen), maar wordt (steeds meer?) verbruikt door allerlei menselijke activiteiten.

Mijn vraag is of er instanties zijn die het zuurstofgehalte (trend) in de atmosfeer in de gaten houdt? Of is dat niet nodig omdat er zoveel is dat het nooit een "schaars goed" zal worden? Er kan toch iets mis gaan met de algen in de zee waardoor de productie stopt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De menselijke activiteiten die zuurstof verbruiken, produceren kooldioxide. Wat de samenstelling van de atmosfeer betreft, worden één tot twee moleculen zuurstof omgezet in één molecule kooldioxide.

We hebben nu ruwweg 20% zuurstof en 0,2% kooldioxide (even uit mijn hoofd, prik me niet op de precieze waarden vast, want die doen er niet toe in de rest van dit verhaal).

Stel dat we zoveel olie/kolen/gas verstoken, dat we het zuurstofgehalte omlaagbrengen tot 19%. Voor de mens, en voor de rest van het leven, is dat geen groot probleem.

Gevolg is wel, dat het kooldioxidegehalte stijgt tot ergens tussen 0,7% en 1,2%. En dat is dan het grote probleem. Dat betekent een gigantische toename van het broeikaseffect. De gevolgen daarvan zouden zo groot zijn, dat dat kleine beetje minder zuurstof wel ons minste probleem is.

Dus het kooldioxidegehalte in de gaten houden is veel belangrijker dan het zuurstofgehalte in de gaten houden. En dat is dan ook precies wat er nu gebeurt.

Overigens, mocht je je toch nog zorgen maken: bij het reguliere meten van het kooldioxidegehalte wordt door veel meetstations ook meteen het zuurstofgehalte gemeten. Dus mocht daar geheel onverwacht iets raars gebeuren, dan zouden we dat wel opmerken.

Maar dan - we zouden het wel opmerken, maar als er echt iets raars zou gebeuren met het zuurstofgehalte, zou dat niet aan menselijke activiteiten liggen - want die zouden onszelf al lang om zeep hebben geholpen door de bijbehorende kooldioxideproductie. Dan zou de zuurstof dus door een andere oorzaak verdwijnen. En dat zou dan naar alle waarschijnlijkheid betekenen, dat wij er geen invloed op zouden hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

zuurstof komt ook uit bomen en planten, als al die algen en planten allemaal weg zijn denk ik dat we zowiezo al allemaal dood zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jij houd het niet in de gaten, merk ik :-)
Zuurstof is een element, en an sich kan het niet opgaan. Ons lichaam bindt zuurstof met koolstof en waterstof tot andere moleculen, maar die verbindingen worden weer verbroken als deze stoffen ons lichaam verlaten en vergaan.

Wellicht varieert de hoeveelheid zuurstof in de lucht, maar de mens is flexibel genoeg om dat voorlopig geen probleem te laten zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heeft geen zin om het actief te bewaken, want veel kun je er niet aan doen.
Op dit moment is het aandeel van zuurstof in de atmosfeer 20%. Tijdens de dinosaurussen was dat 35%.
Men kan slechts gissen waar dat aan ligt, men denkt aan chemische reacties met aardse elementen.
Maar wees gerust, er dreigt voorlopig geen zuurstofgebrek, ik zou het al benauwd krijgen bij de gedachte....
AWM