Water en lucht hebben totaal verschillende geleidingseigenschappen. Water geleidt veel beter
dan lucht.
D.w.z dat de temperatuur van 27 graden van het water veel sneller tot je lichaam kan doordringen, en dat je eigen lichaamstemperatuur van zo'n 37 graden daar nauwelijks tegenop kan boksen.
Dus: in een zwembad gaan liggen met water van 27 graden, werkt heerlijk verkoelend, maar als je te lang stil blijft liggen krijg je het koud, omdat op een gegeven moment de 27 graden van het water het wint van de 37 graden van je lichaam. Ga je ipv stilliggen zwemmen, dan zorgt dat voor extra verbranding in je lichaam, en dan wint de 37 graden van je lichaam het wel van het koude water. De temperatuur van het water kan dan zelfs wel 15 graden zijn, zonder het echt koud te krijgen.

Als je met 27 graden in de zon gaat zitten, dan duurt het werkelijk uren, zoniet eindeloos, voordat die luchtemperatuur tot je lichaam doordringt, Je lichaamstemperatuur wint het dan dus van de 27 graden buitentemperatuur.

Kortgezegd: water staat goed en snel warmte (en kou) af, en lucht kan dat veel minder goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het koud en vochtig is, loop je dus in koude lucht en zorgt het vocht ervoor dat je nog eens harder afkoelt, net zoals je met zweet afkoelt.

Als het echter warm is en vochtig wil je lichaam gaan zweten, dit zweet kan echter amper verdampen omdat er al zoveel vocht in de lucht is. Het verdampen zorgt voor de echte afkoeling niet het zweet zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft met de mate van warmtegeleiding van water en lucht te maken.
Van lucht is de warmtegeleidingscoefficiënt 0,024 W/m*K en van water 0,6 W/m*K. Je ziet dat die van water veel hoger is dan die van lucht.
Het maakt dus een groot verschil of de lucht vochtig is of niet, daar bij een hoger wateraandeel in de lucht de warmtegeleiding met sprongen omhoog gaat en kan vochtige lucht de warmteverschillen (koud en warm) veel sneller overbrengen op je huid dan lucht.
Een neveneffect is dat vochtige lucht bij een zomerse temperatuur het verdampen van zweet verlaagd, waardoor je het dus warmer krijgt. Wij ervaren dat als broeierig.