Kan de atoommassa kleiner zijn dan de ladingsgetal nadat het beschoten is met neutronen in een kernreactie?

Dus stel je hebt:

Al-27 (lading 13) en die beschiet je met neutronen en je krijgt gegeven dat hier Mg-27 (lading 12) uitkomt en nog een element X.

Dan zou je normaliter de reactie opstellen van kernreactie:

Al-27(lading 13) + n-1(lading 1) --> X + Mg-27 (lading 12)

Wat is X dan? Ik dacht X-1 (lading 2). Omdat je op deze manier dit oplost, maar dit is toch niet mogelijk, aangezien de atoommassa kleiner is dan de kernmassa bij X-1 (lading 2) en dat kan toch niet?

Of wel? Kan iemand uitleggen wat ik fout doe of dat dit wel gewoon klopt??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een neutron heeft geen elektrische lading. Je krijgt dus:
Al-27(lading 13, massa 27) + n-0(lading 0, massa 1) -->
—> Mg-27 (lading 12, massa 24) + X (lading 1, massa 4)
X zal dus een Deuterium atoom zijn met twee losse neutronen
of een Tritium atoom met een los neutron.
Lading en massa moeten wel beide kloppen.
Reddie