Hoe kan het eigenlijk dat het binneste van de aarde altijd blijft branden?

Voor viiur heb je zuurstog nodig en het lijkt mij dat de zuurstof in de kern van de aarde ooit op zal raken, of wordt dit op een of andere manier vanzelf weer aangemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De kern van de aarde brandt niet, en heeft nooit gebrand.

Toen de aarde werd gevormd, gebeurde dat doordat enorm veel kleine stukken zich verzamelden. Er vielen steeds nieuwe brokstukken op de zich vormende aarde. Een honderden miljoenen jaren durende regen van meteorieten, zo kun je je dat voorstellen.

Door al die inslagen ontstond de beginhitte.

De buitenkant van de aarde koelde sindsdien af. De binnenkant niet, want die is behoorlijk goed geïsoleerd door een kilometers dikke laag gesteente. Alsof de kern van de aarde in een thermoskan zit, een thermoskan van extreem hoge kwaliteit.

Daar komen twee dingen bij die extra warmte produceren.

Ten eerste bevat de aarde een bepaalde hoeveelheid uranium. Dat is een radioactief materiaal. Door die radioactiviteit wordt warmte geproduceerd - dezelfde warmte die in een kerncentrale wordt gebruikt om elektriciteit te produceren.

In de kern van de aarde zit meer uranium dan in gewoon gesteente. Dat komt doordat uranium erg zwaar is, en dus in de begintijd, toen de aarde zich vormde, grotendeels naar beneden is gezakt. Dat uranium is nog steeds radioactief, en produceert dus nog steeds warmte.

Ten tweede wordt de aarde "gekneed" door de maan. We weten allemaal dat de maan aan het zeewater trekt, waardoor eb en vloed ontstaan. Maar als de maan aan het water trekt, trekt de maan ook aan het gesteente van de aarde zelf. Daardoor wordt dat gesteente ook continu een beetje naar boven getrokken ("gesteente-vloed") of gaat het terug naar beneden ("gesteente-eb"). Water is vloeibaar, dus daar is het verschil tussen eb en vloed heel groot; gesteente is veel harder en taaier, dus daar is het verschil veel kleiner.

Toch beweegt het gesteente. Dat veroorzaakt een hoop warmte. Die warmte draagt behoorlijk bij aan de temperatuur in de kern van de aarde.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

Dat brandt daar niet, daar is namelijk zuurstof voor nodig en dat is daar niet...

Het is wel vloeibaar, vooral ijzer zit daar en het is heet en vloeibaar omdat het nog niet afgekoeld is sinds de vorming van de aarde en omdat het toch steeds opwarmt vanwege de wrijving en de druk van het binnenste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet vanwege de wrijving en druk, maar vanwege kernfusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor geen kernfusie daaro... Echt niet... Daar is de druk te klein voor, in de zon daar kan het wel, maar die is even wat zwaarder en de druk een tikkeltje groter...
Cryofiel
14 jaar geleden
Inderdaad, geen kernfusie. Wel kernsplitsing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, ik vergis me. Sorry. ;-)
Het centrum van de aarde brandt ook niet. Het is er wel heel erg heet (6000g celcius) en koelt langzaam af (Heel langzaam: 100graden per miljard jaar).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook geen verbranding (met zuurstof) die daar plaatsvindt. Je moet je voorstellen dat de druk in de aarde zo groot is (door alle massa die door de gravitatie naar binnen drukt) dat atoomkernen samensmelten. Bij dat proces van kernfusie komt erg veel energie vrij, en die kan geen kant op. Dus is de kern van de aarde vloeibaar. In de zon gebeurt grofweg hetzelfde, maar dan in gasvorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Fout. Kernfusie treedt alleen op in het binnenste van sterren.
AWM
14 jaar geleden
Er vindt geen kernfusie plaats in de aarde. Je bent in de war met enorme sterren waar dat plaatsvindt onder enorme druk en temperaturen boven de 10 miljoen graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal. Ik heb me vergist. Bedankt!