Is de kracht op een dop bij twee verschillende flessen hetzelfde?

Stel ik heb twee flessen met lucht gevuld (1 bar). Echter heeft 1 fles een inhoud van 1,5 liter en de andere fles 2,5 liter, ze hebben wel dezelfde hals / dop. Als ik ze beide opwarm, is de kracht dan hetzelfde op de dop? Bij P/T = constant wel.

Mvgr. Carolien

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, die is hetzelfde.
Volgens de algemene gaswet:
p*V=n*R*T dus:
(p/T) *V = n*R is constant.
V is ook constant, dus p/V is constant.
Het symbool voor druk os overigens p (kleine letter).
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ok bedankt!. Had ik de bewijsvoering hiervan ook kunnen vinden door p te berekenen? p=n*R*T / V ? Ik weet V (0,0015m3), T in kelvin is bekend, R is bekend. n weet ik ook, echter sloeg hier bij mij de twijfel toe. Aangezien 1 Mol gas onder standaardomstandigheden word gegeven bij standaard druk ( p=101325) = 22,4 L/mol, en bij 20 graden en 24,5 L/mol bij 25 graden. Had ik om p te bereken, T=25 graden (in Kelvin) in moeten vullen? Er vanuit gaan dat mijn omgeving ook 25 graden was tijdens de test? En bij andere hoogtes barometrische hoogteformule toepassen? Als dat zo is, snap ik het helemaal.....eindelijk...
Thecis
6 jaar geleden
Het kan aan mij liggen, maar als de flessen verschillende inhoud hebben, dan is V toch niet constant?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
V blijft per fles wel constant. Anders snap ik er niks meer van.
Thecis
6 jaar geleden
Het lijkt mij juist dat V niet constant blijft. Want er is een 1.5L fles en een 2.5 liter fles. Het bovenvolume (van de ruimte boven de vloeistof) zal bij een volle fles wel hetzelfde zijn. Maar leeg en dan verwarmen is mijn inziens een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar in de flessen van CarolienB zit toch helemaal geen vloeistof?
Thecis
6 jaar geleden
@Sanskelotje
Dan heb je dus verschillende volumes. En niet en constant volume.