Zou er een kleur kunnen zijn die we nog niet ontdekt hebben?

Een kleur die we niet zouden kunnen voorstellen.
En zo niet: Waarom dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

De verschillende kleuren die we kunnen waarnemen, hebben qua lichtstralen allemaal een andere golflengte. Deze golflengte van voor de mens zichtbaar licht variëert van 420 nanometer (korte golf) tot 780 nanometer (lange golf). Over dit 'spectrum' verloopt de kleur van violet naar rood.

Bij golflengtes onder de 380 nm van ultraviolet licht (dit zijn dus relatief zulke korte golven dat wij ze niet kunnen waarnemen), bij golflengtes boven de 780 nm spreekt men van infrarood licht (dit zijn dus relatief lange golven). Beide zijn niet door de mens waarneembaar. Sommige dieren kunnen licht(straling) zien die de mens niet met het oog kan waarnemen.

Er kunnen dus geen kleuren zijn die wij nog niet ontdekt hebben, aangezien een 'kleur' iets is dat onze hersenen uitmaken. De golflengtes buiten ons bereik zijn ofwel 'ultraviolet' (te 'snelle' golven voor waarneming) ofwel 'infrarood' (te 'langzame' golven voor waarneming).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

heel veel mensen hebben nog moeite met het detecteren van grijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Het spectrum kent namelijk alle kleuren. En alle betekent gewoon alle mogelijke denkbare schakeringen tussen rood en violet, of erger nog, infrarood en ultraviolet. Alle kleuren die we kunnen waarnemen vallen dus ergens binnen dat spectrum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet want dan was dat in al die jaren wel eens boven water gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik denk van niet je kan 3 kleuren tot alle kleuren maken die er bestaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en stel dat er nog een kleur niet is ondekt weten ze vast niet waarom niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men kan dit het beste vragen aan iemand met alleen staafjes en geen kegeltjes in zijn ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee echt niet alles heb zijn naam al
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nope, waar zou die kleur dan vandaan moeten komen?