Waarom kun je lucht zien als het warm wordt?

Soms zie je boven de verwarming of in de zomer boven het asfalt lucht bewegen. Hoe kan het dat lucht ineens zichtbaar wordt als het opwarmt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Op een warme dag warmt de zon het aardoppervlak op. Het aardoppervlak straalt deze warmte vervolgens weer uit. Daardoor wordt de lucht boven het aardoppervlak ook warmer. Warme lucht zet uit en is iets lichter dan koude lucht. De warme lucht wil dus omhoog, maar de koudere lucht zit in de weg. De warme lucht ‘worstelt’ zich er met geweld doorheen. Daardoor krijg je trillingen te zien.

Het zijn eigenlijk wervelingen waarbij ieder stukje warme lucht dat omhoog gaat, wordt vervangen door een stukje koude lucht dat daarbij omlaag moet. De lucht trilt altijd wel een beetje, alleen is het op warme dagen erger zodat het je dan pas opvalt (bijvoorbeeld boven een asfaltweg naar de horizon kijkend).
Met dank aan Thecis: warme lucht heeft een andere brekingsindex dan koude lucht. Daardoor ontstaan de trillingen en ervaren wij dat als het zien van lucht.
SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Het meest belangrijke detail ontbreekt. Namelijk hoe de trillingen ontstaan. Door de verschillende temperaturen verandert de brekingsindex van lucht. Daardoor ontstaan de trillingen en ervaren wij dat als dat we de lucht kunnen zien.
erotisi
3 jaar geleden
Ik denk dat je aanvulling van thesis over iets anders gaat. Dat gaat namelijk over licht stralen van objecten die getrild eruitzien maar niet van de lucht zelf
erotisi
3 jaar geleden
Ik vraag mij ook af of het echt alleen de botsing van warme met koude lucht is. Er kan dan wel een trilling ontstaan maar waardoor wordt deze nu zichtbaar? Kan er mss ook een condensatie van de koude lucht plaats vinden waardoor deze zichtbaar wordt?!
Thecis
3 jaar geleden
@Erotisi
Nee, mijn aanvulling gaat niet over iets anders. Juist door de verandering van breking, zie je dat effect.
Je vraagt jezelf af hoe het komt dat je de trilling ziet. Dat geef ik als aanvulling maar dat veeg je van tafel omdat je iets anders denkt.
Voor jouw idee, dat condensverhaal is onzin. Wel zoals jij het zegt. Koude lucht dat botst met warme lucht warmt op. Warmere lucht kan meer water bevatten. Dus geen condensvorming. Andersom kan wel (warme lucht die afkoelt) maar dat is pertinent niet hetzelfde, komt ook niet op hetzelfde neer.
Dus het antwoord op jouw vraag heb ik je gegeven. Wil je weten waarom, stel een aanvullende vraag.
erotisi
3 jaar geleden
Maar kun je de lucht zelf nu wel of niet trillen?
erotisi
3 jaar geleden
....zien trillen.
Thecis
3 jaar geleden
@erotisi
Ja, de lucht kan je zien trillen. En dat komt omdat er verschillen zijn in brekingsindex tussen de verschillende luchtstromen.
Lucht zelf kan je niet zien. Hou je hand maar eens voor je ogen met gestrekte arm. Kan je je hand zien? Zonder dat je het idee hebt dat je zicht belemmerd wordt? Ik gok van wel. Dat betekend dat hetgeen ertussen zit, je niet kan zien. Even heel gemakkelijk gezegd want uiteraard zijn er een heleboel nuances. Daar ga ik nu niet op in.