Waardoor trekken de moleculen van waterstofdeeltjes die verdampt zijn op aarde zich in de lucht samen?

Het ontstaan van wolken snap ik maar waarom trekken de deeltjes naar elkaar toe???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

kortom, het vocht verdampt bijvoorbeeld op zee, al die moleculen zullen allemaal hetzelfde doen en zitten dus eigenlijk al bij elkaar, zodra het hoger in de lucht komt klontert het wat samen en wordt het wat compacter en aangezien iedere watermolecuul precies hetzelfde pad zal bewandelen als die andere (weg vanminste weerstand) zal het bij elkaar blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wolken zijn hele grote verzamelingen van hele kleine waterdruppels en of ijskristallen. Deze druppels zijn zo klein, maar vooral ook licht, dat ze in staat zijn om in de lucht te zweven. Wolken kunnen overal ontstaan. Alle lucht bevat water, of beter gezegd kleine waterdeeltjes. Laag bij de grond zien we deze waterdeeltjes niet. Dit komt omdat het daar in de vorm van een onzichtbaar gas genaamd waterdamp voorkomt. Warme/hete lucht stijgt op, zet uit en koelt af. Koude lucht kan niet zoveel waterdamp vasthouden als warme lucht. Wanneer de warme lucht steeds kouder wordt condenseren steeds meer waterdampdeeltjes op verschillende kleine stofdeeltjes die in de lucht zweven. Net zoals waterdamp condenseert tegen een raam. Er ontstaan dan vele waterdruppeltjes rond de stofdeeltjes. Wanneer miljarden van dit soort waterdruppeltjes bij elkaar komen ontstaat er een zichtbare wolk.

er staat nog veel meer informatie in de link dus klik daar ook even op!

www.sciencespace.nl/article/view.do?supportId=2051
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze condenseren op vervuiling

op www.bliksem.nu kun je vaak goed zien waar de meeste vervuiling heerst; om en nabij het Ruhrgebied.
Daar zijn dan ook veel "smog" wolken en vaak en veel ontladingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is trouwens ook gewoon zo dat water water aantrekt (hydrofiele stof). Doe maar eens een proef waarbij je 'teveel' water gaat inschenken in een glas. Je ziet dan een soort laagje ontstaan wat zich boven het glas bevindt en toch stroomt het niet over. Maar ik weet niet of dit ook een antwoord kon zijn op je vraag ;p