Hoewel je met alleen het vermogen als gegeven geen weerstand kunt berekenen, kunnen we stellen dat jouw LED van 2,4 Watt (een power-LED!) een werkspanning heeft van ca. 3 Volt. Dat is min of meer een eigenschap van deze diodes, dat ze bij ongeveer die spanning geleidend worden.
Dan is de stroom: 2,4 : 3 = 0,8 Amp. De weerstand is dan 3 : 0,8 = 3,75 Ohm.

Van de gloeilamp is de stroom: 40 : 220 = 0,18 Amp.
De weerstand dus: 220 : 0,18 = 1222 Ohm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het complete systeem van een led+ voeding waarvan de led 2.4 Watt opneemt heeft een impedantie (schijnbare weerstand) van ongeveer 24KOhm.

Toch is dat anders, dergelijke lampen claimen dat ze doorgaans 25-30mA opnemen wat een veelvoud is van de opgenomen stroom uit het net wat bij 10 mA reeds 2.4 Watt op zou leveren.

Afhankelijk van de voeding, vaak als stroombegrenzer een condensator en daarna gelijkrichting en afvlakking met een elco, geeft dat de cos fi een rol gaat spelen (de arbeidsfactor) welken ongeveer 0.3 is
Zo is 0.3X 10mA =30mA opgenomen stroom.

De betere lampen hebben een heuse schakelende omvormer die de stroom gelijkricht en hoogfrequent met een piepklein trafootje met een ferrietkern de spanning transformeren naar de 3.3Volt de de LED nodig heeft, ook de stroom wordt begrensd op ongeveer 0.5A door de led heen. De STROOM uit het net genomen is dan 1-2mA

Omdat de led een diode is, heeft hij geen vast te stellen weerstand zonder de omstandigheden te weten maar in dit geval gedraagt hij zich als een weerstand van 6.6 Ohm ongeveer. (een witte led werkt vanaf 2.4 V tot ongeveer 3.4 V)

Ik weet dat dit een lastig verhaal is maar je ledlamp neemt uit het net maar 2.4-3 Watt op maar geeft evenveel licht als ongeveer een 15-25 watt gloeilamp., een gloeiende gloeilamp van 25 Watt neemt ruim 100mA en zou dan ongeveer 2500Ohm zijn.
Zou je de koude gloeilamp meten dan zou hij eerder rond de 200 Ohm zijn, omdat de koude gloeidraad nog geen tiende van de weerstand die de hete gloeidraad heeft.

Je ziet dat meten een van de beste oplossingen is, puur berekenen kun je de weerstand of impedantie alleen aan de spanning en de stroom, bij het berekenen van het vermogen moet je dan ook nog de eventuele arbeidfactor kennen.

Toch is de LED de uiteindelijke winnaar, hij gebruikt nog geen tiende van de energie van een gloeilamp om dezelfde hoeveelheid licht te produceren.

Toegevoegd na 3 uur:
De vraagsteller heeft het over een led LAMP, wat -in dat geval- vergeleken moet worden met de lamp waar een gloeilamp in zit.

Mede daarom ben ik primair uitgegaan wat met zou meten in de draad die naar het lichtnet gaat en ben de stroom door de led zelf niet rechtstreeks met die van de stroom door de gloeilamp gaan vergelijken.
Een zelfstandige led is haast onbruikbaar, het heeft een stroombegrenzer nodig OMDAT het zich niet als een Ohmse weerstand gedraagt.

Waarom dan een min?