Goeiemorgen marty,

Dat zijn inderdaad nogal brede begrippen: "echt vroeger" en "prehistorie". De prehistorie loopt volgens mij terug vanaf 50.000 jaar geleden ofzo? In de periode van 5 miljard jaar geleden tot 50.000 jaar geleden is er volgens mij nogal wat gebeurd.

Maar sinds de continentale platen bestaan, bewegen ze ook van elkaar af of naar elkaar toe, dus zullen er ook wel aardbevingen zijn geweest.
Of dat er meer of minder waren valt volgens mij niet te zeggen.
En daarvoor, toen de aardkorst nog aan het uitharden was, lijkt mij dat je dat kan zien als óf één grote aardbeving, óf geen aardbeving.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk het niet.
Maar door de huidige stand van de media worden e er beter van op de hoogte gebracht en zitten we er als het ware "met onze neus bovenop".
Het lijkt dus dat er meer zijn maar vroeger hoorden we er nauwelijks iets van
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dat vermoed ik niet, een aardbeving wordt veroorzaakt door het schuiven van tectonische platen ten opzichte van elkaar. Die platen schuiven altijd al en zullen dat in hetzelfde tempo blijven doen voor de rest van het bestaan van de aarde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt er vanaf hoe ver je terug gaat in de tijd. Maar heel vroeger waren er wel meer aardbevingen. Toen de aarde gevormd werd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt van je perceptie van vroeger af.
Aardbevingen ontstaan [meestal] doordat twee platen langs elkaar schuiven, en af en toe blijven 'haken', en vervolgens losschieten.

Naarmate de kern van de aarde verder afkoelt, wordt de activiteit van het magma minder, en gaan de platen minder schuiven. Maar op de termijn die mensen zich kunnen herinneren zal dit effect niet meetbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Marty Breda;

"Niet dat ik me herinneren kan" was mijn eerste antwoord, maar dat is door de moderator verwijderd omdat het niet zou bijdragen tot het delen van kennis. Hm.
Ik wilde er quasi-humoristisch mee aangeven dat er ook bij fossielen als ik (47) vrij weinig is kennis over deze materie en dat je daarvoor echte geologen moet aanspreken. Voorzover mijn herinnering reikt waren er vroeger (in mijn tijd) niet zoveel meer of minder aardbevingen dan nu. Wel heb ik de indruk dat aardbevingen een soort seizoenen lijken te kennen; zo is het een tijd rustig, dan weer is er elke week een beving in het nieuws.