Als een auto zachtjes over je tenen heen rolt met een wiel, breek of verbrijzel je dan je tenen?

Een vreemde vraag, maar ik vraag het me al heel lang af en durf het niet te proberen.

Is het zo dat je tenen dan breken of rijdt de auto eroverheen als over een hobbeltje?

Ik heb het hier over een standaard auto, zoals een peugeot 206, ford fiesta, renault clio, etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met zo'n licht autootje gebeurt er niet veel denk ik.

Het beste antwoord

Ik heb het experiment eens uitgevoerd. Weliswaar onbedoeld, maar toch.

Mijn moeder zat in de auto, zij zou rijden. Ik was met de ijskrabber de voorruit aan het krabben.

Mijn moeder haalde de auto van de handrem, maar ze trapte niet op de gewone rem. Daardoor rolde de auto (een Renault) langzaam achteruit, over mijn rechtervoet heen.

Ik voelde dat het wiel langzaam over mijn voet reed. Dat was alles. Pijn deed het niet, en ik had geen blauwe plek. Het enige dat ik voelde was een flinke druk, maar die was netjes over de hele voet verdeeld - dat was waarschijnlijk de reden dat er verder niets aan de hand was.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, zo'n situatie bedoel ik. Gewoon langzaam eroverheen rollen. Zo te zien aan het antwoord van Amadea gaat het rond de 30 km/u niet helemaal onbeschadigd meer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan iemand hier nou een min voor gegeven worden, dan zeg je dus dat iemand liegt?!
Cryofiel
12 jaar geleden
@Antheis, ik kan me voorstellen dat het met hogere snelheid wel pijn doet - en dat je zelfs een gebroken voet kunt oplopen. Bij elke snelheid moet jouw voet als het ware de band+(deels)auto omhoogdrukken. Bij lage snelheid doet je voet dat heel langzaam, zodat je eigenlijk alleen het gewicht van de auto op de band voelt. Bij hoge snelheid moet je voet hetzelfde doen, maar dan binnen veel kortere tijd - wat betekent, dat er een veel hogere kracht op de voet wordt uitgeoefend. @MrTomaat, misschien heeft iemand per ongeluk verkeerd geklikt, misschien heb ik gisteren of vandaag ergens iets gezegd waar iemand nu heel boos over is. Geen idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Per ongeluk verkeerd geklikt... ja, dat zal het zijn.
Ik zie ook niet in waarom iemand hier 1 (laat staan 2) minnen voor zou geven.
Antwoord uit eigen ervaring.
+ van mij.

Andere antwoorden (3)

Volgens mij doe je het ale bij maar ik denk dat je het het meest verbrijselt ik zal het ook niet proberen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er enigszins vanaf hoe zwaar die auto dan beladen is. Maar het is een tante van mij overkomen en haar voet was ernstig gekneusd. Haar tenen waren niet gebroken, maar alles was volkomen beurs. Na zes weken met een verbandschoen aan was haar voet weer redelijk normaal.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He bah. Hoe hard reed de auto?
Amadea
12 jaar geleden
Ik denk dat het in de binnenstad gebeurde, dus het zal 30 km zijn geweest.
Een auto van 300 kg heeft op elk wiel 75 kg staan.
Als iemand van 75 kg op je voet gaat staan is dat nog wel uit te houden.
Bij een auto van 600 kg, is het te vergelijken met twee personen op je voet. Ook nog wel te doen.
Boven de 1200 kg zal het toch allemaal wat tegenvallen.

Toegevoegd na 43 minuten:
De massa van een auto is op te zoeken in de bron.
En dat begint bij ongeveer 750 kg.

Mijn rekenvoorbeeld had dus wel wat hoger kunnen inzetten.