Het water in de dode zee is zwaarder dan in de Noordzee omdat het meer zout inzicht heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inzicht? Haha in zich*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja autocorrect :p
Dat kan inderdaad verschillen door bijvoorbeeld het zoutgehalte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het even wat preciezer te maken: de dode zee IS geen zee maar een meer. Het is dus niet eerlijk vergelijken met alle zeeën die in verbinding staan met elkaar.

Over zout: Zeewater heeft een gemiddelde zoutheid van 3,5%. Dat betekent dat er 35 gram zout zit in elke liter zeewater. Zeewater is echter niet overal even zout. In de Baltische Zee is het water het minst zout en in de Dode Zee is het water zo zout dat je erop kunt drijven.

Hoe meer zout hoe 'zwaarder' het zeewater is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet goed nagedacht over mijn voorbeeld... maar je begrijpt de vraag gelukkig.
Puur water komt in de natuur niet voor, er zitten altijd allelei stoffen in opgeloste vorm in.
In zee zijn dat vooral de mineralen die de rivieren er in gebracht hebben en uit de zeebodem oplossen.
Bij verdamping gaat het schone water de lucht in en de mineralen blijven achter.
Het water van de Dode Zee, bevat heel veel mineralen, waardoor het water zwaarder is dan gewoon zeewater.
Hoe meer mineralen er in opgelost zitten, hoe zwaarder het water is, hoe beter je daar blijft drijven, zoals in de Dode Zee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het water in de tropische zeeen en oceanen zal aan het oppervlak wat zwaarder zijn dan in noordelijke wateren. De kans dat er een watermolecuul met deuterium of een zwaarder zuurstofisotoop ontsnapt is kleiner bij deze wat zwaardere moleculen en er zullen dus relatief meer zware moleculen in het zeewater achterblijven. Het oceaanwater blijft vrij goed herkenbaar, wanneer als het oppervlaktewater van een tropische oceaan weer naar de bodem zinkt en deel gaat uitmaken van een onderstroom verandert er aan deze samenstelling nagenoeg niets meer gedurende tienduizenden kilometers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dode zee is een oververzadigde zoutoplossing, de dichtheid is ongeveer 1.1Kg/l (voor zover het water betreft.De dode zee ligt ongeveer 400 meter ONDER zeeniveau ( ik ben daar geweest)
Zeewater heeft een veel lagere dichtheid, wat per zee en zelfs per oceaan en diepte verschilt maar met een gem. dichtheid van ONGEVEER 1.007 kg/l.
Dit hangt ook af van de mineralensamenstelling die lokaal kan verschillen.

Toch komt het zout in de oceanen niet zozeer van het land,
alle zout uit de zeeen zou op het land een hoogte hebben van wel 100 meter.

Iedereen kan snappen dat het zout uit de zeeen dus niet van het land kan komen.

Het meeste zout wat op het land (of onder de bodem) gevonden wordt, zijn ingedroogde binnenzeeen geweest.

Dus is de dichtheid van zeewater overal verschillend en deze verschillen kunnen vrij fors zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
marcel
een jaar geleden
de zout komt van de rivieren waaruit de water verdampt en de zout in de water blijft