Omdat een kleine spiegel eerder de omgevingstemperatuur aanneemt dan een grote.
En alleen een koude spiegel beslaat zodra hij dezelfde temperatuur heeft dan de lucht condenseert de damp niet op de spiegel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kleine spiegel met dezelfde temperatuur als een grote beslaat niet sneller.
Dus als de twee spiegels in je badkamer hangen en de temperatuur in de ruimte is 20 gr. en dus de temperatuur van beide spiegel is ook 20 gr. en je neemt een douche waardoor de vochtigheidsgraad van de lucht stijgt, dan zullen beide
spiegels gelijktijdig beslaan, mits ze dicht bij elkaar hangen.

Als je de kleine spiegel uit de koelkast haalt en je loopt de zelfde badkamer binnen waar iemand staat te douchen, dan zal de kleine spiegel eerder beslaan. Maar dat is natuurlijk niet eerlijk .
Het heeft dus te maken met de temperatuurverschillen van beide spiegel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een kleine spiegel is de inhoud tov.het oppervlak wat gunstiger dan bij een grote spiegel.
Toch denk ik dat andere factoren ook een rol kunnen spelen, sommige kleine spiegels hebben een anti-condens coating die grote spiegels vrijwel nooit hebben.
Op grond van waarschijnlijkheid zal -als er verschil in beslaan tussen formaten blijkt te zijn- de kleine spiegel deze coating wel hebben en de grotere niet.