Kan je dood gaan aan de koolstofmonoxide in kaarsjes?

Ik heb 3 grote stompkaarsen en 2 waxinelichtjes geurkaars. Nu is mijn vraag, kan je dood gaan aan de koolstofmonoxide die in kaarsen zit? Ik heb zelf nu heel erg last van slaperigheid en hele erge hoofdpijn maar dat zal er wel niet mee te maken hebben haha

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
ventileer je kamer beter en drink wat water

Antwoorden (3)

In kaarsjes zit geen koolmonoxide, koolmonoxide is een verbrandingsproduct van een onvolkomen verbranding.

Pas bij het uitblazen van een kaars, als de pit nog een beetje nagloeit en er geen vlam meer is, kan er een klein beetje koolmonoxide ontstaan. Dat is niet voldoende om aan dood te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar dit klopt naar mijn mening niet?! Een gele vlam duidt op een onvolledige verbranding. Hierbij ontstaat dus koolmonoxide?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een andere vraag op deze site stelt hetzelfde als ik; http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/invloed-brandende-kaarsen-lucht-huiskamer.291503 Bij de verbranding van kaarsen komt wél koolmonoxide vrij.
In principe onstaat koolstofmonoxide bij onvolledige verbranding, met een gele vlam. Wat bij kaarsen het geval is. Als je genoeg kaarsen hebt in een slecht geventileerde ruimte is het dus zeker mogelijk om koolstofmonoxidevergiftiging te krijgen van kaarsvuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat zo? Dat kaarsen een onvolledige branding hebben? En dan komt er koolstofmonoxide vrij..?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat klopt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij kaarsen is de gele vlam het gevolg van roet, niet van koolmonoxide.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb toch altijd anders gedacht....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koolmonoxide is er ook wel, maar dat is niet de OORZAAK van de gele vlam. De oorzaak is de roet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het eerste antwoord is daardoor half fout. Er ontstaat ook tijdens het branden van de kaars al koolmonoxide. En HEEL veel kaarsen in een (relatief) kleine ruimte, kan wel degelijk voor gezondheidsproblemen zorgen. Denk ook maar aan problemen met CV-ketels. Even snel van i-net. verder niet bekeken:
http://www.nujij.nl/politiek/oude-geisers-en-cv-ketels-levensgevaarlijk.20620222.lynkx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, net als dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry ik zie niet wat hier fout aan is. Mogelijk onvolledig, maar fout ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je hebt gelijk. Ik heb 't weer eens niet helemaal goed gelezen.
Dan moet jij ruimte zo minimaal zijn dat je daar hoofdpijn van krijgt. Verstandig is om een filter van raam open te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo? Het is in mijn slaapkamer, 13 vierkante meter, 5 kaarsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dan lijkt me sterk dat je daar hoofdpijn van krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom dan?
Summo
11 jaar geleden
dit is een heel slecht antwoord, koolmonoxide is juist zo gevaarlijk omdat je het niet merkt of pas als het te laat is. Wachten op hoofdpijn is dus geen goede tip