Dat kan ieder moment anders zijn. De ene week zijn er meer zaken dan de andere week. Er zijn ook verschillende soorten forensisch onderzoekers. In Nederland hebben we ze vooral bij de politie (technische recherche) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Bij beide heb je gewoon een contract op basis van een aantal uren. Echter betekent dit niet dat als je een contract tot 17:00 uur hebt, dat je dan ook altijd weg kan. Daarnaast dien je op bepaalde dagen oproepbaar te zijn (piket) en flexibel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderzoekers maken geen uren. de uren gaan gewoon voorbij...

De gemiddelde forensisch onderzoeker zal gemiddeld een kleine 40 uur werken, net als andere gemiddelde werknemers.

Een forensisch onderzoeker zal, afhankelijk van zijn preciese functie / taakomschrijving, misschien wel vaker dan gemiddeld op bijzondere tijden (moeten) werken, en dan misschien de keuze hebben om overwerk te registreren of zijn (haar) extra uren te compenseren met vrije tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doorgaans is het goed planbaar onderzoek.
Echter, sommige analysesystemen nemen veel tijd (calibratie etc.) om op te starten en als die eenmaal draait, zullen werkuren daarop gepland moeten worden, zeker als er wel haast bij is.
Chromatografen (bijv HPGLC.)maar ook infrarood spectrofotometrie hebben soms een flinke opstartprocedure, alhoewel de computergestuurde systemen steeds sneller , nauwkeuriger en gebruikers vriendelijker worden.
Naarmate de tijd vordert wordt analyseapparatuur steeds vernuftiger en specifieker.
Het is echter de vraag hoeveel budget deze instituten hebben, niet zelden werkt men met verouderde en bewerkelijke apparatuur, waardoor de analist/onderzoeker
zich zal moeten plooien naar de nukken en eigenaardigheden van dit soort apparatuur.
Zeker als er geen commercieel gewin is, moeten onderzoekers zich behelpen met apparatuur uit de vorige eeuw (letterlijk)die veel vakmanschap vragen om ze betrouwbaar te laten werken.
Ik heb de ontwikkelingen van -voor forensisch onderzoek belangrijke- apparatuur meegemaakt en er is tegenwoordig erg veel mogelijk, echter wordt veel niet benut omdat er vooralsnog geen geld voor beschikbaar is.
Wat men bij NCIS etc. toont is leuk voor de film maar als je werkelijk ziet in wat voor busjes deze mensen soms rijden....
Zo was er in New York een moord en toen zagen we HET busje van CIS NY aankomen.
Wat we zagen leek in niets op de series, dat geeft een hopeloos geromantiseerd beeld van dit soort werk.

In wezen zijn forensisch onderzoekers mensen die hun belangrijke werk met toewijding en zonder glamour doen en dat vele jaren.
Ook van het seriematige werk wordt geen goed beeld gegeven.

Houd het er maar op dat het een job van 9 tot 5 is en men werkt soms in ploegen of laat de apparatuur uitdraaien en vind men de dag daarop de resultaten wel.

Met piercings en een Gothic look op een lab werken gaat niet lukken, ook heb je zeer veel specialismen, zelden of nooit zijn onderzoekers volledig allround, daar is de techniek en benodigde kennis veel te complex voor.