waarom wordt het meganisme bij een magneetzweeftrein niet gebruikt om andere dingen te laten 'zweven' ?

dat 1 magneet op de trein afstotingskracht heeft op de rails die ook een magneet heeft

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De trein bleef zweven als hij zich bewoog, tijdens stilstand zijn vaste verbindingen nodig.
het is vergelijkbaar met een fiets, zolang hij rijdt (of snelheid heeft blijft hij in evenwicht (recht) doorgaan.
Staat hij stil dan valt hij om als hij geen stander heeft.
Bij met uitsluitend permanente magneten gaat het exact zo, de magneten stoten elkaar af maar kunnen niet door de stand van de trein te veranderen een tegengestelde pool vinden, daar zorgt de snelheid voor.
Als dus de trein stilstaat zijn er wat verschillende mogelijkheden om hem in balans te houden, of met een stander , of met zich modulerende elektromagneten.
Het is domweg niet mogelijk zonder stabiliserende krachten (snelheid of rotatie) permanente magneten boven elkaar in stilstand te laten zweven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit komt omdat de techniek nog relatief nieuw is en omgeven is van patenten.

Overigens werkt het mechanisme van een magneetzweeftrein met door elektriciteit opgewekt magnetisme - het kost ook veel energie en is daarom niet altijd de beste keuze.

Er zijn echter wel meer toepassingen, bijvoorbeeld een "rail-gun" is een elektrisch geweer volgens hetzelfde principe, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Railgun.

Ook is bekend dat NASA ideeën heeft voor een spaceshuttle-lanceringssysteem waarbij de shuttle op snelheid wordt gebracht door een magneetzweef-baan met een schuine helling gebouwd in bijvoorbeeld een berg, zie ook http://www.universetoday.com/73536/nasa-considering-rail-gun-launch-system-to-the-stars/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag klopt niet, want het wordt wel gebruikt! Zie bron.