Waarom hebben microgolven van GSM's niet zo'n schadelijke invloed op de mens als microgolven van een magnetron?

Ik weet hoe microgolven binnen het elektromagnetisch spectrum passen en hoe de microgolven van magnetron gepolariseerde moleculen (zoals water) mee later resoneren op die golf waardoor er frictie en dus warmte ontstaat. Ik snap alleen niet waarom dit niet gebeurt bij het gebruik van een GSM aangezien die bijna op dezelfde frequentie werken. En daarbij waarom dit niet gebeurt bij andere frequentie elektromagnetische straling aangezien deze ook de elektrische en magnetische veldeigenschappen hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De microgolven van mobieltjes hebben inderdaad vrijwel dezelfde frequentie als de microgolven van een magnetron. Daarom hebben ze ook dezelfde invloed op de mens.

Het verschil zit hem in de intensiteit.

Microgolven van een mobieltje hebben een intensiteit van milliwatts. Microgolven van een magnetron hebben een intensiteit van enkele honderden watts.

Beide hebben hetzelfde effect: ze warmen je op. Maar een mobieltje is ruwweg 100 duizend keer zo zwak als een magnetron. Dat betekent dat je door een mobieltje ook zo'n 100 duizend keer minder wordt opgewarmd dan door een magnetron.

Dat verschil is zo groot dat de opwarming door de zon, of door een warm bad, of door te sporten, al veel groter is dan de opwarming door een mobieltje. De opwarming door een magnetron is natuurlijk nog weer groter dan deze voorbeelden, en dat is nu precies de reden waarom je je hand niet in een werkende magnetron moet houden.

Toegevoegd na 3 minuten:

Ik zie nu dat je ook vraagt naar andere vormen van straling.

Die andere vormen van straling warmen je in principe ook op. Ook hier is het een kwestie van intensiteit. De radiostraling van radio- en televisiezenders is bijvoorbeeld zo enorm zwak dat de opwarming die jij daardoor ondervindt niet eens meetbaar is.

Ook golven van een veel hogere frequentie warmen jou op. Neem bijvoorbeeld licht. Je kent waarschijnlijk wel de infraroodlamp - die infrarode straling warmt jou merkbaar op, althans, als de intensiteit van de infrarode straling hoog genoeg is.

Ook röntgen- en gammastraling warmen je op, alleen die stralingsvormen zijn ioniserend. Dat betekent dat ze je niet alleen opwarmen, maar dat ze ook wat moleculen kapotslaan - en dat is niet zo gezond voor de mens, zeker niet als het om DNA-moleculen gaat.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraagje, in amsterdam bij station rai staat een grote KPN mast met allerlei schotels. Als ik daar loop voel ik mij heel ongemakkelijk, ben ik er zeg 100 m voor bij dan is het gevoel weg. Wat voor straling kan dat zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat je voelt is naar alle waarschijnlijkheid geen straling, maar een ongemakkelijk gevoel dat je zelf creëert bij de aanblik van die zendmast. Ik zeg dit omdat er meer mensen zijn die hetzelfde voelen. Veel van die mensen hebben meegedaan aan testen om dit effect te onderzoeken. In alle gevallen die zijn onderzocht bleek dat het niets met de straling te maken had, maar met het gevoel dat er straling zou zijn. Een voorbeeld geeft misschien beter aan wat er gebeurt - daarom bij deze een beschrijving van één van de vele testen. Bij deze test werden mensen die last kregen wanneer ze in de buurt kwamen van een zendmast of een mobieltje getest. De mensen werden uitgenodigd voor een test in een onderzoekscentrum. Ze kwamen binnen bij de receptie, en moesten daar even wachten. Bij de receptie waren duidelijk zichtbaar een aantal wifi-routers opgesteld. Een aantal andere wachtenden zat in dezelfde wachtruimte mobiel te telefoneren of te whatsappen. Wat bleek: de proefpersonen voelden zich ziek. Daarna mochten ze door naar de onderzoeksruimte. Die was omgeven door afscherming van metaal. Hen werd verteld dat er binnen die ruimte geen enkele straling kon doordringen. Wat bleek: binnen een paar minuten knapten de proefpersonen op.
Cryofiel
9 jaar geleden
Maar nu de clou. In werkelijkheid waren al die routers op de receptie nep. De mensen die mobiel aan het telefoneren waren of die aan het whatsappen waren, waren in werkelijkheid acteurs. Hun mobieltjes waren leeg, er zat geen elektronica en geen batterij in. Ze deden alleen maar of ze aan het bellen en whatsappen waren. Het was juist de receptie die was afgeschermd en waar dus geen straling was - en toch voelden de proefpersonen zich ziek worden... De ruimte die was afgeschermd met metaal en die zogenaamd stralingsvrij was, werd in werkelijkheid bestookt met sterke GSM-signalen. Maar daar was niets van te zien. De proefpersonen voelden zich in die ruimte veel beter dan bij de receptie. Wat is nu de conclusie? Dat de proefpersonen in werkelijkheid ziek werden van een gebrek aan straling, zoals bij de receptie, en dat ze opknapten zodra ze een hoge dosis straling ontvingen? Nee, natuurlijk niet. De conclusie is dat hun reactie niets met straling te maken heeft, maar alles met hun eigen idee over straling. Zodra ze *denken* dat er straling is, voelen ze zich ziek. Zodra ze *denken* dat de straling weg is, voelen ze zich beter. Het gaat dus duidelijk om de eigen gedachten. De straling heeft er niets mee te maken. Ik denk daarom dat bij jou en die KPN-zendmast hetzelfde aan de hand is als bij de proefpersonen uit dit voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke duidelijk, mijn dank

Andere antwoorden (2)

Microgolven van een magnetron zijn niet schadelijk. Ze blijven namelijk netjes binnen het oventje.
Microgolven van een GSM warmen ook water op, maar met een intensiteit van een miljoenste van de intensiteit van een magnetron. Daar merk je dus niets van. (Net zo min als van de magnetron dus.)
Reddie
9 jaar geleden
Volgens mijn kennis speelt dat hysterese-effect
(lus) in principe bij alle e m golven maar bij hoge frekentie wordt de hysterese-lus veel vaker doorlopen, dus ontstaat ook meer warmte-effect.
Alleen, de amplitude van de golf is ontzettend veel lager, dus de lus (oppervlak daarvan is evenredig warmteproductie) dus ook heel veel kleiner en daarom veel kleiner warmte-effect